Convenience food | Afsætning Case | 12 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3
- Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.
- Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder
- Truslen fra nye udbydere
- Truslen fra købere
- Truslen fra udbydere af substituerende produkter
- Truslen fra leverandører
- Konklusion

Uddrag
I min analyse af i den uafhængige omverden for convenienceprodukter har jeg valgt at tage udgangspunkt i Pestel-modellen, da den kommer godt omkring markedets omverden.

I Pestel-modellen har jeg valgt at fokusere på faktorerne sociokulturelle forhold og teknologiske forhold, da jeg synes, at det er to faktorer

som har påvirket markedet meget, og har betydning for det store salg og produktudviklingen af convenience food.

Gennem tiden har danskernes sociokulturelle forhold som livstil, kultur og forbrugeradfærd ændret sig meget.

Kvinderne er gået fra hjemmegående husmødre til selvstændige arbejdskvinder, og de har i dag fået en lige så stor rolle som mænd på arbejdsmarkedet.

Dette har betydet, at beskæftigelsen er steget i Danmark, og forbrugerne har fået et større rådighedsbeløb (bilag 3). Vi lever i et samfund, hvor forbrugernes adfærd er præget af deres travle og stressede hverdag.

De lange arbejds- og skoledage gør det vanskeligt, for forbrugerne at finde tid til madplanlægningen og madlavningen i hverdagen.

Convenienceprodukter er derfor blevet en populær løsning for mange, især enlige, ældre og travle familier.

”Mange familier har drøntravlt, og måltidskasserne er en nem og hurtig genvej til god aftensmad” udtaler Dorte Wimmer fra bilag 4, der er ekspert i trends og forbrugeradfærd hos Retail Institute Scandinavia.

Udover dét er der også kommet et øget fokus på sundhed, klima, økologi og bæredygtighed, men samtidig ønsker forbrugerne som skrevet tidligere en nem og hurtig løsning til hverdagsmåltiderne (bilag 3).

Dette er blevet kombineret i convenience produkterne. Man kan nu få produkter, der er sunde, af god kvalitet, og ovenikøbet reducerer for eksemplet måltidskasser forbrugernes madspild

da råvarerne leveres i afmålte mængder tilpasset til antallet af personer, og man undgår rester, som næsten altid ender med at bliver smidt ud.

I løbet af en uge får omkring 400.000 forbrugere et måltid tilberedt fra en kasse med alle de råvarer, som de skal bruge, præcise opskrifter og nøje afmålte ingredienser.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu