Convenience food | Afsætning | 12 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdensfaktorer. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.
- Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder
- Truslen fra nye udbydere
- Truslen fra købere
- Truslen fra udbydere af substituerende produkter
- Truslen fra leverandører
- Konklusion

Uddrag
I min analyse af i den uafhængige omverden for convenienceprodukter har jeg valgt at tage udgangspunkt i Pestel-modellen, da den kommer godt omkring markedets omverden.

I Pestel-modellen har jeg valgt at fokusere på faktorerne sociokulturelle forhold og teknologiske forhold, da jeg synes, at det er to faktorer, som har påvirket markedet meget, og har betydning for det store salg og produktudviklingen af convenience food.

Gennem tiden har danskernes sociokulturelle forhold som livstil, kultur og forbrugeradfærd ændret sig meget. Kvinderne er gået fra hjemmegående husmødre til selvstændige arbejdskvinder, og de har i dag fået en lige så stor rolle som mænd på arbejdsmarkedet.

Dette har betydet, at beskæftigelsen er steget i Danmark, og forbrugerne har fået et større rådighedsbeløb (bilag 3). Vi lever i et samfund, hvor forbrugernes adfærd er præget af deres travle og stressede hverdag.

---

I min branche analyse har jeg valgt at bruge modellen porters five forsers, da den skaber et godt overblik over måltidkassernes branche.

Med denne analysemodel kan jeg analysere styrken af de fem markedskræfter med hovedvægt på konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder, truslen fra nye udbydere og truslen fra udbydere af substituerende produkter.

Konkurrencesituationen for de etablerede virksomheder
De etablerede konkurrerende virksomheder i branchen for måltidskasser er Aarstiderne, Skagenfood, Retnemt.dk, som tilbyder forskellige måltidkasser.

Markedslederen i det heterogent marked er Aastiderne, der startede konceptet op tilbage i 1999.

Aarstidene omsatte i 2016 for 567 millioner kr. hvilket er 7 gange så meget som konkurrenten Skagenfood (bilag 6). Skagenfood og Retnemt er nicheforretning på det differentieret oligopole marked.

Aarstidenes måltidkasser består af økologiske madvarer i et bredt sortiment, der er både retter til familier og enlige.

De leverer omkring 35.000 måltidskasser hver uge (bilag 8), og som det bliver nævnt i bilag 8, er kendskabet til virksomheden stort blandt forbrugerne, -

”Aarstiderne har på de første 20 år opbygget en kendskabsgrad i den voksne del af befolkningen på mere end 90 procent.”.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu