Convenience Food | Afsætning | 12 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegør for markedet for convenienceprodukter. Inddrag bilag 1 og 2 samt bilag 3. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusive mellemrum.

Opgave 2
Virksomhederne på markedet for convenienceprodukter bliver påvirket af forskellige omverdens faktorer. Analyser 1-2 relevante faktorer i den uafhængige omverden.

Opgave 3
Foretag en brancheanalyse med fokus på måltidskasser.
- Porters five forces
- Leverandører forhandlingsstyrke:
- Kunderne forhandlingsstyrke:
- Substituerende produkter:
- Nye indtrængere:
- Konkurrencesituationen på markedet:

Opgave 4
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusive mellemrum.
- Diskuter følgende udsagn:
a. Når Dansk Supermarked opkøber 80% af Skagen Food, er det et udtryk for horisontal integration.
b. køb af måltidskasser er et overvejelseskøb.
c. Ud fra figur 1, er det tydeligt, at Coop i deres produktudvikling og markedsføring især skal fokusere på kvaliteten og sundheden af deres færdigretter.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en væsentlig udfordring for Aarstiderne på convenience markedet. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Convenience produkter er fødevarer som allerede inde fra producenten er forarbejdet og/eller forberedt.

Convenience produkterne skal kunne gøre kundens madlavning lettere, og derfor er convenience produkter bestående af retter som bare skal varmes, eller som er direkte klar til at blive spist.

Det vil sige at man kan dele convenience produkter op i to, “ready to eat” og “ready to heat”. Det er dog ikke kun færdigretterne fra supermarkederne som indgår under begrebet convenience produkter.

Både burger, pizza, sushi og diverse måltidskasser er også til at finde under convenience produkter.

Måltidskasserne indeholder diverse retter, som du skal laves i løbet af den kommende uge, hvor til du får en tilhørende bog eller mappe med opskrifter.

Måltidskasserne er til for at kunne gøre det lettere for forbrugeren, og for dem der ikke har tiden eller mulighederne for at gå ud og handle hver dag.

Skagen Food er en af dem der reklamerer for deres måltidskasser, med idéen om at forbrugerne ikke længere skal bruge tid på lange indkøbsture, samt kunne komme væk fra deres almindelige madplan og udforske deres smagsløg med nye lækre retter.

Deres måltidskasser går ind for at være økologiske, børnevenlige og at give forbrugeren en god måltidsoplevelse, hvor der indgår mindre madspild og forbrugeren sparer en masse tid.

Convenience markedet er et marked der vokser hurtigere og hurtigere, hvor især deres måltidskasser bliver mere og mere populære.

Convenience produkter har gennem årene gjort at væksten er steget voldsomt og det har gjort at diverse supermarkeder har fordoblet deres convenience sortiment.

Lysten til at købe convenience produkter bliver også større hos forbrugeren da de nemt kan gennemskue hvad deres mad indeholder og derfor er chancen for at de bliver skuffet meget lille, som hvis man fx.

køber frostretter hvor maden ud af til ser meget mere appetitlig ud end den reelle mad som er indeni.

I maden under convenience er der for det meste også en god kok inden over som gør at man bedre kan regne med at man får mad, der er af god kvalitet og derfor bliver forbrugeren mere tryg ved deres køb af convenience produkter.

De fleste familier ser også convenience produkter som en meget positiv form for tidsbesparelser, især hvis de har små børn og et meget tidskrævende arbejde.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu