Convenience | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Redegør for hvorfor salget af convenience-produkter stiger.
2. Analyser hvilke elementer i en typisk børnefamilies købsadfærd, der har ændret sig de senere år.
3. Analyser virksomhedernes anvendelse af marketingmixet på markedet. Tag udgangspunkt i selvvalgte dele af marketingmixet. Argumentér for dit valg.
4. Diskuter følgende udsagn:
○ Convenience appellerer til samtlige samfundslag
○ Når Salling Group lancerer Føtex Food-butikker (citybutikker), er der tale om markedsudvikling.
○ De nye city-butikker er i snæver konkurrence med 7-Eleven
5. Identificér en væsentlig udfordring for en valgfri udbyder på conveniencemarkedet. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Convenience-produkter er i en stigende grad kommet i supermarkedernes søgelys. Disse produkter, har altid været en fast del af kædernes sortiment, men det først nu at danskernes købelyst for forarbejdet mad og nemme løsninger er steget.

Der er de senere år sket en brancheglidning i markedet, hvor det er blevet langt mere normalt for forbrugeren at spise ude eller benytte sig af take-away.

Convenience-produkter, er fødevarer som er helt eller delvist forarbejdet, som f.eks. takeaway eller en frysepizza fra supermarkederne. Formålet er, ikke at skulle stå og lave mad fra bunden og dermed gøre hverdagen nemmere og mere overskuelig, for de forskellige konsumenter.

Målgruppen er bred, og appellere til børnefamilier, unge der bor alene og ældre mennesker. Salget af convenience-produkter har i danske supermarkeder oplevet en stor stigning.

Fra 2015-2017 steg salget af disse produkter med 21,7%. Forbrugerne har også i stigende grad taget færdigretter til sig. i 2015 købte 74% af danske husstande færdigretter.

I 2018 var dette tal 87%. Grunden til at salget af convenience-produkter stiger, er grundet i at Forbrugeren efterspørger i stigende grad et sundt produkt af god kvalitet der også lever op til forventningen om mindre madspild.

Convenience tiltaler unge, hvoraf en stor del bruger ikke meget tid på at lave mad. Derudover er der også flere og flere, der bor alene. De travle børnefamilier er også villige til at betale for bekvemmelighed.

Børnefamilier har mindre tid til at stå i køkkenet og prioriterer i højere grad at bruge tiden på noget andet end madlavning. For disse segmenter er det derfor svært at finde tiden til at lave mad.

Vi er også især blevet glade for asiatisk take-away, som er steget fra 10 % i 2015 til 37 % i 2018. Samtidig er de hjemmelavede asiatiske måltider faldet fra 65 % i 2015 til 35 % i 2018.

En mulig forklaring på dette er, at særligt thai-mad og sushi har vundet større indpas i byer over hele landet – ikke længere kun i de største byer.

Det vil sige at vi derfor også er blevet mere multikulturel i vores land, og derfor efterspørger mere eksotisk mad, på B2C-marked. Dette kan ske ved en indkøb i en fysisk butik, eller og e-handel.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu