Cocio Chokolademælk A/S | Caseopgave | Afsætning

Cocio Chokolademælk A/S – En læskedrik med ambitioner

Indledning
Den danske kakaomælks gigant ”Cocio Chokolademælk A/S har knapt 70 års erfaring på det brede marked med stor succes, og de er langt fra ved at nå deres peak i salg, de sigter efter tårnhøje omsætningstal og en at opnå succes på flere markeder.

Cocio er ejet 100% af Arla Foods A/S, og er beskæftiget af ca. 50 medarbejdere (2011). Arla Foods A/S ejer også Mathilde kakaomælk, som er Cocios største konkurrent.

Cocios mest populære produkter inkluderer Cocio Classic, som er klassikeren der er kendt blandt alle danskere, og deres ”nyere” Cocio light. De to produkter udgør tilsammen 50% af virksomhedens salg (2011)

Indholdsfortegnelse
- Indledning
- Analyser Cocios værdikæde og vurder virksomhedens kernekompetence
- Michael Porters værdikædeanalyse
- Indgående logistik
- Produktion
- Udgående logistik
- Salg og markedsføring
- Service
- Infrastruktur
- Menneskelige ressourcer
- Teknologisk udvikling
- Indkøb
- Virksomhedens kernekompetencer
- Cocio i køleskabet > Mathilde på hylderne
- Delkonklusion over kernekompetencer
- Analyser Cocios strategiske muligheder
- Stærke sider:
- Svage sider:
- Muligheder:
- Trusler:
- ”Cocio-brandet står stærkt, og vi har gode muligheder for at arbejde med de følelser, mærket vækker hos forbrugerne,” forklarer salgs- og marketingdirektør Michael Broch Hansen. Diskuter Cocios promotion.
- Aida-modellen

Uddrag
Analyser Cocios værdikæde og vurder virksomhedens kernekompetence:

For at kunne analysere Cocios værdikæde og kernekompetencer har jeg benyttet mig af ”Porters værdikædeanalyse”, som består af en række værdier der sørger for at Cocios virksomhed er i konstant vækst, og for at kunne sikre sig en førende position i markedet.

Værdikæden indeholder forskellige aktiviteter der alle gavner Cocio i et vist omfang. Det kan være alt fra at sørge for Cocios produktudvikling, indkøb og hele processen fra produktion, til den flaske der står i køleskabet til afbenyttelse hos kunden.

Værdikæden er inddelt i 9 poster/aktiviteter som henholdsvis er fordelt ud over ”primære aktiviteter og støtteaktiviteter” De primære aktiviteter bruges hele processen fra ”ide til produktet, der bliver leveret til kunden”

Støtteaktiviteterne er ikke på samme måde som de primære aktiviteter i direkte berøring med varen. Som navnet antyder, støtter de op om de primære aktiviteter, og de er derfor afgørende for at få alt til at forløbe gnidningsfrit. De er derfor en vigtig del af at skabe værdi for kunderne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu