Cocio | Analyse

Indholdsfortegnelse
1. Karakteristik af virksomheden
2. Virksomhedens målgruppe i Danmark
3. Vurder den fundne målgruppes psykologiske forhold
3.1 Behovsdækning
3.2 Købemotiver

4. Vurder den fundne målgruppens købsadfærd
4.1 Købsroller
4.2 Købstype (eller købsadfærdstype)
4.3 Købsbeslutningsprocessen
4.4 Andre købsadfærdsbegreber

5. Redegør for marketingmixet på det danske marked
5.1 Redegørelse for anvendelse af produktparametret 5.2 Redegørelse for anvendelse af prisparametret
5.3 Redegørelse for anvendelse af distributionsparametret
5.4 Redegørelse for anvendelse af promotionsparametret
6. Som konklusion tages de vigtigste pointer fra hele opgaven.

Uddrag
1. Karakteristik af virksomheden
Cocio er oprindeligt fra Esbjerg (1951), og er nu kendt over hele verdenen.

Cocio er et firma, der producerer kakaomælk. Det var Anker Pallesen der kom på ideen, da han havde en drøm om at lave verdens bedste kakao.

Han begyndte at eksperimentere i sit køkken sammen med sin kone. De fandt frem til den fantastiske opskrift på Cocio, ved blot at blande tre ingredienser:

Mælk, kakao og sukker. Intet andet. Da Cocio blev stor, og mange folk fandt ud af hvilken forbløffende kakaomælk det var, voksede virksomheden så meget, at de i 1964 begyndte at lave nye og større fabrikker.

Den kakao som Cocio køber kommer fra leverandører fra Elfenbenskysten. Her er kakaoproduktionen meget afgørende for mange familiers indtægter. Cocio er også en del at UTZ-certificering, som sikrer at alle bønderne går under fairtrade.

2. Virksomhedens målgruppe i Danmark
Virksomhedens produkter bliver primært købt af mennesker, der køber lidt mere eksklusivt, og har lidt flere penge at lege med.

Hvorimod deres konkurrenter, bl.a. Lillelise eller Maya kakao, ikke begrænser deres forbrugere, fordi det er en vare de fleste mennesker har luft nok i økonomien til at købe.

Folk der går op i kvalitet, og gerne vil have ordentlige råvarer, er typisk dem som køber Cocios produkter.

---

Indenfor købstyper findes der tre overordnede købssituationer, som alle køb kan tage udgangspunkt i. Der findes Vanekøb, Impulskøb og Overvejelseskøb.

Vanekøbe kan f.eks. være når man handler ind. Dette gør man på et regulært niveau, altså det er noget man gør ofte, og det kan sagtens være flere gange i ugen.

Her er det altså køb der bliver foretaget ofte, og det er ikke noget man hverken beslutter i momentet, eller tænker meget over.

Dernæst har vi impulskøb. Impulskøb er de meget hurtige køb. Her bliver der altså ikke tænkt meget over købet.

Impulsvarer er ofte de varer, der står oppe ved kassen. Her bliver man fristet til de lækre og små køb.

Til sidst har vi overvejelseskøb. Overvejelseskøb er køb der bliver tænkt rigtig længe over. Det kan f.eks. være en ny computer, som jo også er et dyrt køb.

Her går man altså og tænker over nogle forskellige ting. Disse ting kan være hvilken computer der skal være, hvor computeren skal købes henne og hvilke ekstra ting der skal købes med som f.eks. opladerstik, høretelefoner og adapter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu