Chokoladebranchen | Analyse | 12 i karakter

Indledning
Den følgende opgave har til formål at analysere konkurrencen i chokoladebranchen på det danske marked. Analysen tager udgangspunkt Porters Five Forces, som bidrager til at give et generelt overblik over, hvordan konkurrencen forholder sig på markedet.

Leverandørens forhandlingsmagt er undladt, fordi der ikke er oplyst informationer vedrørende chokoladebranchens leverandører.

Indholdsfortegnelse
Konkurrencen blandt eksisterende udbydere
Truslen fra nye udbydere
Købernes forhandlingsmagt
Truslen fra substituerende produkter

Uddrag
På det danske chokolade markedet hersker to konkurrenceformer, nemlig differentieret delvist monopol og differentieret duopol.

I forbindelse med konkurrenceformen differentieret delvist monopol er konkurrenceformen ikke et klart billede på, hvor chokoladebranchen placeres.

Der kan argumenteres for konkurrenceformen, differentieret delvist monopol, idet Toms Gruppen A/S er markedsledere med en markedsandel på 22,5%, hvilket identificerer, at de er størst på markedet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu