Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video). Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
- Global opvarmning
- Oliepriser

Opgave 3
Karakterisér målgruppe(r) for Primo Tours

Opgave 4
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse
- Behov
- Købstyper
- Købstyper

Opgave 5
Diskuter følgende udsagn:
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 6
Udfordringer og løsningsforslag
- Kompromis med pris
- Udvidelse af markedet
- Skandinaviske rejser

Uddrag
Det danske charterferie marked omfatter en lang række med forskellige rejsepakker. En charterferie er en ferie, hvor alt planlægningen allerede er blevet klaret af rejsebureaet, så selve planlægningen skal man ikke selv tage sig af.

En charterferie omfatter en rejse til en valgt destination, hvor både hotel ophold og flyrejsen frem og tilbage indgår i pakkens pris.

Man kan derudover tilkøbe andre periferiydelser såsom rejseleder, finere hotelophold, bedre flypladser osv.

Det er oftest de varmere rejse destinationer som danskerne foretrækker, såsom Mallorca, Tyrkiet, Thailand, Grækenland m.m.

I Danmark består det danske charterferie marked af en stor mængde rejsebureauer. Vi har de store såsom Spies, Bravo Tours, Apollo rejser, TUI osv.

Alle disse rejsebureauer benytter sig primært af deres E-handel, hvor de tilbyder deres rejsepakker og hvor deres kunder også kan booke rejser.

De opererer på B2C markedet, hvor de som virksomhed sælger deres produkter til forbrugere som privatpersoner.

Selvom der ikke er stor ulighed i rejsebureauernes kundegrupper, er der dog en kundegruppe som overgår de andre i forhold til køb af charterferier.

Børnefamilier med 1-3 børn køber flere charterferier end kundegruppen som f.eks. par eller solorejsende.

Charterferier kan kun købes af personer over 18 år, så derfor er forbrugergruppens alder fra 18 år og op efter.

De fleste af kunderne, som bestiller en charterferie, de ønsker en pause fra den travle hverdag herhjemme i Danmark. Derfor kan de bestille en charterferie, hvor alt er planlagt og betalt for, så de kan nyde deres ferie.

Charterferier er igennem årene blevet et hit, og flere og flere bestiller charterferier igennem de danske feriebureauer.

Siden 2016 har der været en voldsom stigning i køb af charterferier, hvor der i 2016 blev solgt lige lidt under 1.000.000 charterferier.

Året efter blev der solgt lige omkring 1.050.000 og i 2018, hvor stigningen var kraftigst, blev der solgt lige lidt inder 1.150.000 charterferier .

Køb af charterferier faldt dog med 5,9 % i 2019 . Dette ville sige, at flere og flere begynder at benytte sig af disse charterferier.

Geografisk set kan det danske marked for charterferier afgrænses til alle dele af Danmark. Eftersom at charterbureauerne benytter sig af E-handel, kan kunderne derfor købe og bestille deres rejser, hvor end de er.