Charterrejser | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video).
- Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
- Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
- Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
- Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Det Danske Chartermarked er i en nedgang, i 2018-2019 har der været et fald på 5,4%. Charterrejser er ” Færdigpakket ferierejse hvor transport

hotelophold, rejseleder m.m. på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau.” Det er en ferie hvor det hele er arrangeret for en af udbyderen

så det der skaber værdi for forbrugeren, er at charterrejser gør det nemt og forbrugervenligt at rejse.

Danskerne rejser på ferie som aldrig tidligere, men antallet af chartergæster har stort set ikke rokket sig ud af stedet i de seneste år.

Samlet set har charterrejsen tabt markedsandele til andre ferieformer, dog ser man kendskabsgraden til diverse charterferie bureauer er høj men deres afsætning er aftagende.

Markedslederen på det danske Chartermarkedet er Spies med 268.228 rejsende i 2019 Markedsudfordrerene er Appollo og TUI.

Apollo havde i 2019 havde ca 100.000 færre rejsende end Spies. Chartermarkeds kunder er både børnefamilier, par og ældre.

Gruppen af ældre vokser i det meste af verden, og de udgør et meget stort potentiale for turismen.

Ældre stiller anderledes krav end børnefamilier og den yngre generation, Så det er vigtigt at rejsebureauer har et bredt sortiment så de kan nå ud til alle målgrupperne.

Kunderne på markedet begynder at efterspøge mere klimavenlige rejser, specielt den yngre generation ser men efterspørger klimavenlige flyrejser.

Flyve selvskaber prøver at møde efterspørgslen. Selvom danskere siger de vil skære ned på flyvning, ser man stadig en stigning i flyrejser både på verdensplan og i Danmark.

Man ser dog et fald i charterrejser, flere danskere er begyndt, at selv at arrangerer rejserne, da markedet er blevet langt mere gennemsigtigt med de diverse søgemaskiner der nu findes.

Digitalisering påvirker chartermarkedet negativt, da deres produkt er den her pakkeløsning, hvor forbrugerne selv slipper for alt det besværlige ved arrangering af rejser.

Man ser hvordan Danskere bliver påvirket af deres venner og familier til inspiration til ferie i udlandet.

Hvor hvis man kigger på kendskabsgraden til charterrejsebureauer er den høj, det er kun 4% af Danskere der ikke har hørt om Spies.

Hvis forbrugerne af Spies har haft en positive oplevelse med dem kan de påvirke deres omgangskreds til at flyve med Spies igen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu