Charterrejser | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1 - Karakterisering af det danske chartermarked:
Opgave 2 - Analyse af 2-3 relevante faktorer i omverdenen:
Opgave 3 - Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse:

Uddrag
Det danske chartermarked har indenfor de seneste år oplevet op- og nedture, som blandt andet har været et resultat af ændringer i omverdensforhold, men også konkurrerende branchers fremgang.

For eksempel er salget af storbyrejser i Danmark steget enormt meget de seneste år, hvilket ifølge seniorkonsulent Henrik Gudmundsson skyldes, at det aldrig har været billigere, nemmere eller mere attraktivt at rejse med fly.

Hvis vi kigger nærmere på udviklingen i chartermarkedet, ser vi for eksempel i 2018, at antallet af solgte charterrejser steg fra 1,05 millioner i 2017 til 1,14 millioner, mens antallet af charterrejser i 2019 faldt til 1,07 millioner.

Efterspørgslen på charterferier går altså enormt hurtigt, og det kan for virksomhederne på markedet være svært at følge med i udviklingen.

Et øget fokus på miljø og bæredygtighed - især blandt unge, har betydet, at forbrugere sætter højere krav til flyselskaberne, som står for ca. 2 - 4% af den samlede CO2-udledning i verden.

Ikke nok med det, truer det også markedet, at flyrejser er noget, som danskerne ifølge undersøgelser vil skære ned på, hvis de skulle ”gøre noget for klimaet”.

Flyselskaberne forklarer dog, at det bestemt er noget de fokuserer på, men som ifølge afdelingschef for Danmarks Rejsebureau Forening

Jakob Hahn, også er svært at implementere grundet manglede efterspørgsel. Det er også noget Henrik Gudmundsson påpeger - nemlig at der ikke har været nogen ændring i de politiske rammer

som har signaleret, at folk bør flyve mindre. Trods dette, er der dog ingen tvivl om, at branchen de seneste år har haft manglede fokus på miljø og bæredygtighed, blandt andet fordi det både er omkostningsfuldt og tidskrævende.

---

I nedenstående analyse er den uafhængige omverden i omverdensmodel benyttet, og enkelte faktorer er udvalgt. Til sidst konkluderes der på muligheder og trusler i de udvalgte faktorer:

Det danske chartermarked påvirkes massivt af forhold i den uafhængige omverden, eftersom markedet bl.a. har høj involvering (de økonomiske forhold)

men også fordi branchen de seneste år har oplevet kritik for dens manglende fokus på bæredygtighed, klima og miljø (de miljømæssige forhold).

Generelt for forbrugere i Danmark og verden, er der øget fokus på bæredygtighed, og at kunne gøre en forskel i klimakrisen.

Virksomheder er både blevet kritiseret, men også rost for deres indsats i bekæmpelsen af CO2-udslip, og spørgsmålet om bæredygtighed er nærmest blevet en del af produktparameteren for sig selv.

I en række undersøgelser er der konkluderet, at flybranchen udgør 2 - 4% af det samlede CO2-udslip, og spiller dermed en væsentlig rolle i udledningen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu