Charterbranchen | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video). Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusive mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber.
- Kulturelle forhold:
- De politiske og lovgivningsmæssige forhold:
- Miljømæssige forhold:

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse
- SOR-Modellen
- Stimuli:
- Organisme:

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn: Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusive mellemrum
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
Der er rigtig mange chartervirksomheder på markedet i Danmark. Charterrejser omfattes af alle der arrangerer rejser.

Det kan være til alle mulige forskellige steder lige fra specielle turer rundt i asien, til specifikke populære feriemål i Sydeuropa eller storbys ferier.

Kunderne har mange forskellige præferencer til pakken, destinationen og også prisen så der er mange behov at dække og derfor er der også så mange aktører på markedet.

Det betyder altså hos chartervirksomhederne skal kunden ikke selv stå for andet end bookingen og så at tage af sted og nyde deres ferie resten står chartervirksomhederne for.

Blandt de mange aktører er der også en stor aktør. Den største rejsearrangør er Spies som solgte hele 268.228 rejser i 2019.

Da de er de største, vil det sige at de er markedslederen. Efter dem er der også mange store som Sunweb, Tui, Bravo tours og Apollo.

De har alle sammen solgt over 100.000 rejser. Så Spies har solgt over dobbelt så mange som de andre. Konkurrenceformen er differentieret da der er mange udbydere.

Det er et marked med en høj konkurrence så det er dyrt at skulle konkurrere og komme ind på markedet. På markedet kan det også være svært at trække kunder fra hinanden da mange nok vælger der hvor de har haft succes før.

Spies oplevede dog et fald i deres salg fra 2018 til 2019. Det kan godt være en indikation på at branchen er inde i en nedgang.

Charterbranchen har mistet omkring 5,4% af deres kunder og det kan også ses på salget. Ifølge Lars Thykier skyldes dette at folks rejsevaner har ændret sig.

Det er en ændring som virksomhederne skal nå at komme med på. Folk er ifølge ham begyndt at gå mere op i kulturelle oplevelser

storbyferier og shopping turer end de normale charterdestinationer. Og især det danske vejr mener han spiller en stor rolle da det i Danmark har været varmere de seneste par år.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu