Charterbranchen | Analyse | 10 i karakter

1.Præsenter marked og produktgenre.

I Danmark bliver mange af vores ferie brugt på at rejse. Flere rejser til et andet land for at slappe af og komme lidt væk fra hverdagen. Derfor er charterferier, hvor alt lige fra transport

hotelophold, rejseleder m.m. er tilrettelagt af et rejsebureau, som er en af de mest typiske former for rejse man vælger når man skal på ferie.

Dog har der i Danmark været en markant fald af antallet af charterturister der ville på charterferie. Faldet i 2019 ligger på 5,4 som svare til 61.600, og året forinden var en del højere.

Mange af de danske rejsebureauer måtte se i øjnene at de mistede en del kunder, endda også fire ud af de fem største rejsebureauer mistede også kunder.

Miljø, vejr og økonomi er der efterhånden flere og flere der lægger stor vægt på og som flere har med i overvejelserne når de skal bestille rejser. Derfor er disse faktorer væsentlige for charterbureauerne

da de i fremtiden kan være med til at gøre det vanskeligere for charterbranchen, selvom der har været en positiv stigning i salget af charterrejser indtil 2019.

Indholdsfortegnelse
1.Præsenter marked og produktgenre.

Uddrag
På grund af at der hele tiden kommer de her substituerende produkter, kan charterbranchen for nogle charterbureauer være virkelig hård, hvilket vi også kunne se i 2019.

Indenfor charterbranchens konkurrencemæssige positioner er Spies markedslederen, her kan der diskuteres om Apollo er den efterfølgende markedsleder eller markedsudfordre.

Apollo har mange konkurrencemæssige fordele i forhold til de andre charterselskaber og er sammen med Spies en markedsleder.

Derimod kan der også argumenteres for at Apollo er en markedsudfordre, fordi deres handlekræft, image og udvikling ikke er ligeså stort som Spies.

Disse to rejsebureauer ligger forholdsvis tæt, men med den stigende udvikling af substituerende produkter, som for nogle forbruger minder meget om en charterferie

kan det hurtigt komme til at erstatte charterrejser, og samtidig dækker de substituerende produkter mange af de samme behov hos forbrugerne.

Udvikling i salget af charterrejser er faldende, så diverse charterbureauer oplever en stor konkurrence. De mindre rejsebureauer såsom Suncharter

Club La Santa og Folkeferie.dk oplever ikke ligeså store tab af kunder som markedslederne Spies og Apollo. Disse to rejsebureauer har tilsammen over 400.000 solgte rejser bare i Danmark.

Herudover har de to bureauer næsten i alt den tid de har været på markedet, fokuseret på deres kunder. Det er nemlig vigtigt for et rejsebureau at kunne skabe nogle gode og specielle oplevelser for kunderne

så kunderne på baggrund af deres valg af rejsebureau kan få nogle loyale kunder, så når kunderne næste gang skal vælge en ferie vælger de deres rejsebureau, fordi de havde fået en god oplevelse.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu