Charterbranchen | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Gør kort rede for artiklernes indhold ved hjælp af relevante fagbegreber. Derudover findes en udfordring (positiv eller negativ), som Charterbranchen står overfor.

2. Analyser de omverdensforhold, som påvirker TUI.

3. Udarbejd en OT-opstilling, som opsamling på omverdensanalysen og afslut med en kort konklusion.
- Bilag 1: Varmen ødelagde året: Charterbranchen gik fra himmel til helvede
- Bilag 2: Chartersalget tabte pusten
- Bilag 3:Spies har fundet ny ejer efter Thomas Cook-konkurs
- Bilag 4: Store EU-lande og Danmark kræver højere pris på flyrejser
- Bilag 5: Undersøgelse: Danskerne er blevet klimabevidste på ferien

Uddrag
I den danske Charterbranche er der flere meget negative udfordringer. En af udfordringerne er blandt andet vejret. I år 2018 var der en lang hedebølge over Danmark.

Mange som ellers ville have rejst på ferie til blandt andet Spanien, Grækenland og Tyrkiet blev hjemme i den danske varme . Forbrugernes pain for at komme på ferie til varmere egne blev dækket af Danmarks varme sommer.

De langt færre feriegæster ved Charter selskaberne resulterede i at tusinder af rejser blev solgt til store rabatter .

Rejserne blev solgt med store rabatter både for at få fyldt flyene men også for at få en lille konkurrencemæssig fordel over de andre selskaber.

En anden negativ udfordring kom sammen med det varme vejr i Danmark. I bilag 1 fortæller Jan Vendelbo at mange har brugt deres feriedage

mens vejret var godt i Danmark, så de har ikke haft mere frihed til gode til de koldere måneder . Der er også mange der efter den lange varme sommerperiode herhjemme havde brugt hele deres rådighedsbeløb for ferie så de ikke havde råd til at rejse i de koldere måneder.

En anden stor negativ trussel for Charterbranchen er den større fokus på klimaet. I en undersøgelse har hele 15% svaret at de har ændret rejsevaner for at blive mere klima venlige .

Den udfordring er svær at løse for Charterbranchen fordi der vil sandsynligvis være en stigning i hvor mange der ændre deres rejsevaner for klimaet i fremtiden.

---

Men i takt med at hedebølgen over Danmark fortsatte måned efter måned, faldt humøret hos rejseselskaberne.

Titusindvis af rejser måtte sælges med store rabatter, og der var usædvanligt mange tomme pladser på flyene med retning mod Spanien

Grækenland og Tyrkiet. Et forrygende år var forvandlet til et middelår. Udfordringen er, at det trækker spor langt frem i tiden, så der er usikkerhed om, hvordan 2019 bliver for branchen.

»Året har været delt i to. Vi var på vej mod et rekordresultat efter vinteren, hvor rejselysten var stor efter en dårlig sommer i 2017. Men så kom det varme vejr

og det blev bare ved og ved, så vi måtte sænke priserne for at få rejserne solgt,« siger Jan Vendelbo, direktør i Spies.

I takt med at hedebølgen over Danmark fortsatte, faldt humøret hos rejseselskaberne Alligevel lykkedes det Spies at opnå et overskud på 85 mio. kr.

Også rejsekoncernen Tui mistede pusten halvvejs i året. I foråret varslede Alexander Huber, der er chef for Tui i Norden, et overskud på 50 mio. kr. i 2018 i det danske selskab. Det når Tui ikke.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu