Charterbranchen | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video).

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i den uafhængige omverden, der påvirker de danske charterselskaber. (2-3)

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse. (2-3)

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.

Opgave 5 (45 min eller mere)
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag bedes du identificere en udfordring for Primo Tours på det danske chartermarked. Diskuter mulige løsning(er) af den valgte udfordring. (1-2)

Uddrag
For at kunne karakterisere det danske marked, vil jeg i følgende besvarelse komme ind på produkt, udbydere, efterspørgere samt geografisk afgrænset område.

Det danske chartermarked er et konsumentmarked, hvor der tilbydes serviceprodukter i form af bundling, da rejsebureauerne tilbyder pakkeløsninger

hvor rejsen på de normale 1-2 uger er tilrettelagt med transport, hotelophold, rejseleder m.m. (bilag: definition af charterrejse).

Pakkeløsningerne findes til forskellige segmenter, alt efter hvad de efterspørger og de klassiske charterdestinationer er eksempelvis Mallorca eller Kreta.

Periferiydelserne , udflugter, guider, nem hjælp, nemt iforhold til at rejse, der er styr på det, kontrol, Det danske chartermarked er under pres

eftersom antallet af charterturister er faldet med 5,4% i 2019, da året har været specielt udfordrende. Salget af charterrejser har ellers indtil 2018 været stigende.

Der udvikles derfor nye koncepter inden for charterbranchen, der skal sikre dens overlevelse og vække kundernes interesse. (bilag 8)

---

Udviklingen i de kulturelle forhold har haft en indvirkning hvordan vi rejser. Turisterne har fået nye rejsevaner, som blandt andet betyder nye konstellationer af rejsende.

Dette sker på grund af forøget velstand og tilgængelighed. Der rejses nu i alle former for konstellationer og ikke længere kun i kernefamilien.

Det kan være drengeture, tøseture, og bedsteforældre med børnebørn. Derudover tager mange på ferie flere gange om året, hvilket øger ønsket om fleksibilitet til eksempelvis kortere ture

som selskaberne også skal tilpasse sig til. En stigende tendens i denne sammenhæng, er ønsket om flere kulturelle ferier i storbyen, som tidligere ikke har været så efterspurgt

men grundet tilgængeligheden og interessen for andre kulturer er det blevet en tendens. Det betyder, at charterselskaberne skal tilpasse sig til de ændrede rejsevaner

ved at finde på koncepter der passer til de nye konstellationer og rejsemønstre. Det kan eksempelvis være rejser til specifikke segmenter, som selskaberne skal fokusere på at markedsfører.

Hvis ikke branchen tilpasser sig til dette, kan det betyde at flere kunder vil gå over til at bruge lavprisselskaber, der tilbyder fleksibilitet og alternative rejser

der opfylder behovet for, eksempelvis en konstellation af flere mænd der ønsker en aktiv ferie. Eftersom disse rejsevaner er fremtidens mønster

kan det i sidste ende have den konsekvens, at der ses et endnu væsentligere fald i mængden af charterturister, hvilket påvirker selskabernes omsætning negativt.

De ovenstående tendenser er ikke de eneste; Der er kommet mere fokus på miljø forholdene i forhold til problematikken om klimaet.

Dette kommer formentlig i takt med, at vi er mere oplyste om konsekvenserne ved co2 udslippet og hvor højt det er ved flyvning.

Der efterspørges mere og mere en klima kompenseret rejse, dog har det endnu ikke haft tydelig effekt på salget af flyrejser og forbrugernes valg af rejsemåder.

Dette vil formentlig ændre sig inden for en kort periode af 1-2 år, i og med tendensen breder sig og millennium generationen begynder, at rejse mere selvstændigt.

Her vil det være nødvendigt for charterselskaberne allerede nu at tilrettelægge og udvikle en strategi og have specielt fokus på klimaet.

Hvis ikke de tilpasser sig denne kulturelle og miljøvenlige trend, vil det få store konsekvenser for deres salg til de nyere generationer i fremtiden, som vil sætte mere fokus på dette og ligger værdi i, at passe på miljøet.

Eftersom dette ikke påvirker salget endnu, skal dette blot tages in mente i forhold til fremtidens strategi, eftersom det kan have fatale konsekvenser for selskaberne på længere sigt.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu