Carlsberg i Indien | Afsætning

Indledning
For at finde ud af hvilken internationaliseringsmodel virksomheden benytter sig af vil jeg kigge på modeller som har fokus på internationalisering og fokusere på de mest essentielle forhold til virksomheden.
Virksomheden har både fat i tragtmetoden, men også nærmarkedsmetoden, hvilket kommer til udtryk idet virksomheden først anvendte nærmarkedsmetoden, da de introducerede sig på de markeder som geografisk, kulturelt og økonomisk set, var på bølgelængde med virksomhedens ”hjemmebane”. Dette var altså landene i norden.

Virksomheden har dog også fat i tragtmetoden, hvilket ses da virksomheden senere har internationaliseret sig på nye markeder udenfor norden, såsom Kina & Rusland . Virksomheden valgte netop at internationalisere sig til lande som disse med væsentligt større miljøafstande, da man efter stor vækst havde midlerne til det. Dette var også grunden til at tragtmetoden var at foretrække, da man med denne metode netop kunne analysere hvilke markeder som var mest attraktive, hvilket også er grunden til at Indien nu er et attraktivt marked at etablere sig på som virksomhed.

Dette betyder altså at virksomheden benytter Uppsala som internationaliseringsmodel, da virksomheden har været flere faser igennem, som det også ses i netop denne model.

Indholdsfortegnelse
Magtdistance
Individualisme
Usikkerhedsforebyggelse
Langsigtet orientering

Uddrag
Indien scorer 40 hvilket vil sige at der i Indien er en lav usikkerhedsforebyggelse. Dette betyder at der i Indien er accept af ufuldkommenhed, hvilket vil sige at intet skal være perfekt og at intet behøver gå helt som planlagt .

Menneskerne i Indien føler sig generelt ikke drevne og tvunget til at tage handlingstiltag og komfortabelt i at få en ny rolle eller nye rutiner uden at stille spørgsmålstegn. Regler er ofte på plads bare for at blive omgået, og man er afhængig af innovative metoder til at "omgå systemet". Et ord, der bruges ofte, er "justere", hvilket vil sige, at regler ofte bliver ignoreret for at finde en unik og opfindsom løsning på et tilsyneladende uoverkommeligt problem, hvis man får lidt belønning for det.

Netop dette er noget som virksomheden skal være yderst opmærksomme på, da der i Indien er 29 delstater og 7 unionsterritorier . Dette betyder at virksomheden kan risikere at en konkurrent vælger at bestikke en af de mange delstater som virksomheden opererer i, for at få indført eller ophæve eksport told.

Sådan får du adgang til resten af materialet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her