Carlsberg | Analyse

Indholdsfortegnelse
Slide 1 - Præsentation:
Slide 2 – Redegørelse af artikel:
- Link:
- Kartel
Slide 3 - Virksomhedskarakteristik:
Slide 3 – Historie:
Slide 4 – Regnskab:
Slide 5 – AØ-relevans:
- Den eksterne situation
- Strategi
- Segmentering, målgruppevalg og positionering
- Marketing mix
- Marketingplan
Slide 6 – Omverdensmodellen efter Kartel sagen:
- Konkurrenter:
- Kunder:
- Mellemhandlere:
- Leverandører:
- Den uafhængige omverden:
- Demografisk forhold:
- Massemedie:
- Miljø:

Politiske og lovgivningsmæssige forhold
Kulturelle forhold
Slide 7 – SWOT:
Slide 8 – Vurdering

Uddrag
Kartel er en hemmelig ulovlig aftale mellem konkurrerende virksomheder der begrænser konkurrencen på et geografisk område og/eller begrænser konkurrencen imellem virksomheder.

Jeg har valgt artiklen ”Carlsberg får bøde på 100 millioner i kartelsag” som handler om at United Breweries og Sabmiller startede et kartel i Indien i 2009, hvor at Carlsberg blev en del af karteller i 2012.

I dette kartel aftalte de tre virksomheder hvad prisen på øl var i en række delstater i Indien, Dette blev opdagede da AB Inbev som er et multinationalt bryggerikoncern opkøbte Sabmiller og derefter gik til konkurrencemyndighederne med sagen.

I 2018 gik kartellet i opløsning hvilket var året hvor de lokale myndigheder begyndte at undersøge sagen.

Dette har resulteret i at Carlsberg skal betale 104 millioner kroner i bøde imens United Breweries som er ejet, af Heineken har fået en bøde på 647 millioner kroner.

Udover dette har disse to virksomheder fået reduceret deres bøder ved at samarbejde med myndighederne om sagen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu