Indholdsfortegnelse
1. Redegør for de vigtigste pointer i artiklerne.
2. Analyser Carlsbergs målgruppe for specialøllen 1664 Blanc.
- Fase 1: Fastlæggelse af markedet
- Fase 2: Valg af segmenteringsvariable
- Fase 3: SMOK
- Fase 4: Valg af segmenteringsstrategi / Konklusion
3. Analyser købsadfærden for produktet 1664 Blanc.

4. analyser 3 væsentlige forhold i Carlsbergs omverden, der har betydning for virksomheden.
- Konkurrenter:
- Mellemhandlere:
- Kulturelle forhold:

5. Diskuter løsningen på minimum 1 selvvalgt udfordring og kom med konkrete forslag til løsning af udfordringen? I må gerne se på deres strategi nu og vækststrategien i fremtiden. (Diskuter = fordele og ulemper ved jeres forslag).
- Fordele:
- Ulemper:

Uddrag
• Carlsberg er blevet hårdt ramt af Corona situationen.
o Selve Carlsberg-mærket faldt med hele 10% i 2020
o Hvor tuborg-mærket som ovenikøbet har haft en stigende tendens i mængder faldt med 9% i 2020
o En af grundene til de er blevet så hårdt ramt er fordi at især i asien hvor de er meget populærere såsom Kina og Malaysia er nattelivet lukket helt ned, og der har derfor ikke været mulighed for at salg af Carlsbergs øl
o Markederne i Indien og Nepal er faldet med 30-40%
o Hvis de tidligere Corona restriktioner er gældende over sommerperioden kan Carlsberg blive rigtig hårdt ramt
o Man forventer en tilbagegang på 980 Mio. kr. i driftsresultat til knap 9,5 mia.
o På omsætning ser vi en tilbagegang på andet halvår på cirka 3 milliarder
• Trods modgangen har de været inde og produktudvikle rigtig meget på specialøl og ikke alkoholiske drikke, hvilket har haft en rigtig positiv fremgang hos Carlsberg.
o Specialøl er vokset med 1% i mængder og ikke alkoholiske drikke har haft en stigning på 11% i mængder
o F.eks. voksede specialøllen 1664 Blanc med 8%

---

Her i første fase af analysen af 1664 Blanc målgruppe skal vi fastlægge det marked de agere på.

Virksomheden er en B2B hvilket vil sige at Carlsberg sælger deres produkter ud til virksomheder, som så sælger det videre derfra.

Det kunne f.eks. være Rema1000, føtex, Circle k osv. Der er mange som gerne vil have fat i Carlsbergs produkter da de er så populære blandt forbrugerne.

Men for at sætte konkurrencen op blandt øllene, bliver det selvfølgelig også valgt andre øl i handelsvirksomhederne.

Der er nemlig rigtig mange øl og vælge imellem. Konkurrencen i denne branche er rigtig hård. I hvert fald på dåse-/almindelige øl, såsom pilsner eller Classic.

Her står Carlsberg dog rigtig godt, fordi de har så store mærker som Tuborg pilsner, Classic osv. Som er en stor øl blandt mange.

Dog har Carlsberg været inde og fokusere lidt mere på specialøl, som skiller sig ud på design, smag og eksklusivitet.

Det har gået rigtig godt få dem med en 1664 Blanc. Her er konkurrencen ikke lige så hård, da specialøl oftest ikke har fået den respekt som den burde.

Specialøl kan nemlig noget helt andet end en varm dåseøl. Her er smagen helt anderledes og man er mere tilbøjelig til at kunne smage kærligheden til øllet.

Konkurrencen er dog stadig hård, for der er så mange bryggerier, der prøver at slå igennem.

1664 er en øl du kan finde overalt. Som kan ses ovenstående kan du ikke gå ind i et supermarked uden man kan finde denne øl.

Man finder den i nærområdet, i Danmark og internationalt. Carlsberg har det nemlig nemt med at komme ind steder rundt omkring i verden.

De er markedsleder mange steder i verden og har derfor haft nem mulighed for at bryde igennem med den nye 1664 øl.

1664 øllet har en alkoholprocent på 5% dvs. at alle under 16, vil ikke have mulighed for at købe øllet.

Det gør nok heller ikke så meget for Carlsberg, da man oftest i en alder under 16 ikke kan lide det bitre øl. Det kommer først i en senere alder.

I Danmark er vi nemlig så heldige at vi allerede har mulighed for at købe alkohol i en tidlig alder, mens andre lande acceptere ikke det overhovedet.