Byggebranchen | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriserer det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
1. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
2. Private labels er en fordel for ølproducenterne.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
I denne opgave vil jeg identificere den største udfordring for Vestfyen på det danske ølmarked, hvor jeg er kommet med 2 løsningsforslag. Her under kommer jeg ind på hvorfor det står skidt til for bryggeriet og kommer derefter med mine to løsningsforslag.

En væsentlig udfordring for bryggeriet vestfyen er de seneste år år har de haft røde tal på bundlinjen.

Det skyldes den hårde konkurrence på hjemmemarked og ved den tyske grænse, samt svigtende eksport. Det står så skidt til at man har vendt et overskud på 1,75 millioner af kr i år 2016-2017 til et underskud på 1,86 millioner kroner i det sidste regnskab.

Et markant tab for bryggeriet og derfor er det en væsentlig udfordring for Vestfyen. Der har været en langvarig og hård priskonkurrence på øl, hvilket har ramt hård på bryggeriets salg, da deres salg er faldet med 7 millioner i forhold til seneste år.

De seneste år har konkurrence på marked været hårdt præget af mærkevare, hvilket rammer bryggeriet såkaldte private labels. Bryggeriet har derfor haft rigtig svært ved at få en stigende vækst igen. Vestfyen bryggeri har dog ansat en ny salgsdirektør som er meget ambitiøst. Her er der store planer for fremtiden.

En løsning for at bryggeriet kunne være at satse på økologi og sundhed. Som jeg skrev tidligere er der kommet meget fokus på økologi og sundhed. Tendensen er at kunderne begynder at være mere opmærksom på økologi og sundhed. Her kunne specialisere sig i de såkaldte tynde øl og alkoholfri øl. Der er en vis stigning i blandt kunderne i disse kriterier.

Det ville være smart for bryggeriet i at beholde deres position, som markedsnicher og holde sig til en forenklet målgruppe.

En anden løsning kunne være at satse mere på promotion. Bryggeriet burde at udnytte deres unikke brands til mere promotion, hvilket vil kunne medføre større kendskabsgrad og i længden vil kunne skabe den stigende vækst.
I sidste ende vil det første løsningsforslag være det bedste, da man ser kunderne er begyndt at blive meget miljøvenlige og i sidste ende vil det skabe mere vækst end nr. 2 løsningsforslag.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu