Buskreklamer og firmaer | Analyse

Indledning
Hvad er der specielt ved at køre i bus? Er det overhovedet noget specielt ved det? Måske kan det være cool at køre i bus, der giver måske status.

Eller måske er det meningen at busserne skal ”have din ryg”, selv når du mest har brug for det eller når du mindst forventer det.

Midttrafik og Nordjysk Trafikselskab har taget to forskellige måder at reklamere for hver deres selskab, og busser generelt.

I 2012 lavede Midttrafik en reklamefilm, som kunne havde blevet sendt i fjernsynet, biograf, sociale medier mm. Midttrafik er et trafikselskab, som sørger for offentlig transport i det midtjyske.

Den anden reklame hedder ”NT – din verden rundt”, som blev lavet i 2016 af Nordjysk Trafikselskab, og som også blev sendt gennem magen til medier.

Midttrafiks målgruppe er generelt meget bred, da en stor del af befolkningen bruger offentlig transport. Det kan både være folkeskolebørn, der tager bussen i skole.

Unge, som ligeledes bruger offentlig transport til at kommer i skole på diverse uddannelser, men også hvis de skal fra by til by, sted til sted eller bare fra A til B.

Voksne bruger også busser, men i stedet for skole og uddannelser, bliver de brugt til arbejde eller fra A til B.

Uddrag
Hvis man kører bus med Midttrafik får man anerkendelse, status osv., altså man bliver cool, selvom det i virkeligheden bare er en bus. Reklamen gør det ved at appellere til vores følelser, altså patos.

Dette gør de specielt ved at fortælle seerne, at det er cool at køre med Midttrafiks busser. Alt fra de lækre sæder til seje klokker. Dog bruger reklamen humor til at vise seerne de ”lækre sæder” og ”seje klokker”.

De lækre sæder, for eksempel, bliver vist ved, at en kvinde gnider sit meget glade ansigt op ad bussæderne, som de fleste godt ved ikke er bløde, men derimod har stive hår og kradser.

Det samme gælder for de andre beskrivelser – enten bliver der gjort grin med busserne eller også overdriver de, fx med beskrivelsen ”den er street”

hvor man ser den lyseblå bus lave ”donuts”/”drifter”, som vi som seere godt er klar over ikke sker, når vi kører med bussen.

Beskrivelserne er meget overdrevet og overdramatiseret, næsten som om det skal minde om en cool actionfilm fra Hollywood, som også chaufførens udseende minder os om. Belysningen og skyggerne spiller en stor rolle i netop dette.

Det bliver brugt hårdt lys for at give skarpe skygger, for at gøre reklamen og scenerne mere dramatiske. Det bliver også brugt videoeffekter for at give reklamen unaturlige elementer

som der normalt vist ikke ville lade sig gøre, som fx på det øverste billede kan man se en kvinde, som nyder bussædet (00.33).

Her er der blæst i hendes hår, og derudover vises det i slowmotion, og der bliver også brugt et skarpt lys. I mange af scenerne bliver der brugt dette skarpe lys.

Det virker lidt som lysene på et stort stadion, når det bliver spillet Champions League finale – kameraernes blits fra fansene og paparazzierne.

an føler sig næsten som en kendis, hvis man kører med bus, som om man kører i en luksuriøs sportsvogn med lækkert interiør og smarte funktioner.

Men de bruger disse slags effekter til at overdramatisere det at køre i bus, fordi vi ved alle godt, at det ikke er så cool, som de angiver det til at være, men på samme tid bruger de det også til at overdramatisere på en sjov måde.

Når man ser denne reklame, ved vi godt, at de gør grin med sig selv, og derved får reklamen en bedre gennemslagskraft.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu