Bryggerrigbranchen i Danmark | Noter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1: Karakterisere det danske ølmarked
Opgave 2: Analysere 2-3 relevante faktorer i omverden der påvirker virksomhederne på det danske ølmarked
- Konklusion
Opgave 3: Analysere bryggeribranchens anvendelse af produktparametrene
Opgave 4: Diskuter følgende udsagn
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markeds nicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for øl producenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.
Opgave 5: Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag: skal du identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyn på det danske ølmarked

Uddrag
Som det fremgår i billagene, kan det ses at der i de seneste år er forekommet en massiv udvideles i de seneste år på ølmarkedet i Danmark.

I år 2017 kom der 1.622 nye øl på markedet i Danmark. Hvor der endvidere åbnede 197 nye bryggerier. I 2017 debuterede 30 bryggerier og kontraktbryggeri med øl hvilket er en fordobling ift. året før.

Mange nye bryggerier opstår i mindre byer og små øer, hvor de bidrager til lokalsamfundet økonomiske og beskæftigelsesmæssigt.

Virksomhederne Royal Unibrew og Carlsberg satser stort på de specialøl/håndværksøl ift. industriøl. Carlsberg og Royal Unibrew A/S er blandt de bryggerier som lancerer flest nye øl.

Carlsberg Danmark A/S havde i 2018 en markedsandel i Danmark på 58,8% efterfulgt af Royal Unibrew A/S med en markedsandel på 22,4%, som er markedsudfordrere.

Royal Unibrew og Carlsberg er de dominerende udbyder på det danske ølmarked og herfra er markedet et heterogent, hvor konsumenterne har nogen præferencer.

Derfra er konkurrenceformen på markedet differentieret delvist duopol. Branchen er et rødt ocean markedet, hvor branchen er præget af den hårde konkurrence, hvor de danske mikrobryggerier er hårdt pressede af de større udbyder.

Kim Fuglsang udtaler at det generelt er svært at få hyldeplads i supermarkedskæderne. Ølbranchens sortiment i butikkerne er dybt og bredt. I Danmark er pilsnerne den mest solgte med en markedsandel på 59%, efterfulgt af Classic øl med en markedsandel på 20%.

De danske konsumenter er i stigende grad begyndt at drikke specialøl. I perioden 2012 til 2017 er markedet for specialøl ifølge bryggeriforeningen steget fra 5% til lige under 10%.

Hylderne nede i supermarkederne er lige så omfangsrige som vinhylderne. Til gengæld er de danske konsumenter i mindre grad begyndt ikke at efterspørge konsum-øl, hvor bryggeriforeningen påpeger at salget er på vej ned.

Dette kan også ses ved at flere restaurationernes gæster begynder at efterspørge specialøl. Specialøl har til formål at appellere til nye øldrikker.

En anden tendens som ses blandt konsumenterne at de i stigende grad er begyndt at efterspørgere øl med lavere alkoholprocenter, hvor alkoholprocenten i de seneste år har været faldende

hvilket skyldes konsumenternes stigende interesse i økologi, sundhed og alkohol til nydelse. Købemotivet blandt konsumenterne er det funktionelle købemotiv.

Forhandlingsstyrke blandt de danske konsumenterne er relativ lille, mens at mellemhandlerens forhandlingsstyrke er relativ høj, hvilket skylds at de let kan skifte leverandør.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu