Bryggeriet Vestfyen | Det danske ølmarked

Det danske ølmarked var i år 2017 særdeles aktivt med hensyn til bryggerier. I 2017 debuterede 30 nye bryggerier og kontraktbryggerier med øl, hvilket er en ny rekord her i Danmark. Efter de 30 bryggerier kom til, var antallet af bryggerier i Danmark steget til 197.

Mange af bryggerierne opstår i mindre byer og på små øer, og bidrager til det lokale samfund og dens økonomi. Denne enorme vækst har også afspejlet sig i antallet af nye øl på markedet. 2017 blev et nemlig også et rekordår for nye øl. I alt blev der introduceret 1.662 nye øl på det danske marked. Denne udvikling passer godt til den tendens der er blandt forbrugerne, som efterspørger flere valgmuligheder, og noget der kan tilfredsstille ens individuelle behov.

Et produkt der særligt har haft en markant vækst i salg og efterspørgsel de seneste år, er alkoholfrit øl. Hvis man tager et kig på salget af alkoholfrit øl i år 2018, var 2% af alle solgte øl alkoholfrie, for danskerne indtog nemlig hele 4,3 millioner liter af den alkoholfrie øl dette år.

Dette er en stigning på ca. 31% fra året før, hvilket bekræfter den voldsomme stigning i efterspørgslen for alkoholfrit øl.

Denne positive udvikling har dog også betydet øget konkurrence, som har medført konkurser, underskud og negative egenkapitaler for mange bryggerier.

Det er isæt de danske mikrobryggerier, der er hårdt presset, for de nyetablerede bryggerier er ikke kun i konkurrence med andre mikrobryggerier men også virksomheder som Royal Unibrew og Carlsberg, der besidder markedsandele på henholdsvis 22.4% og 58.8%, hvilket fastlægger de to bryggerier til at være henholdsvis markedsudfordrer og markedsleder.

Med Carlsbergs og Royal Unibrews konkurrencemæssige positioner og stordriftsfordele sidder disse aktører tungt på det danske marked for øl. Dog har Tuborg en stor del af de forskellige mærker, der befinder sig ude i butikkerne. De har af brand 32.3%, men Carlsberg kun har 14.4% og Royal Unibrew 11.1%.

Uddrag
De store bryggerier som Carlsberg og Royal Unibrews kunder består primært af caféer, restauranter, natklubber, supermarkeder samt spiritusforretninger, altså opererer de primært på B2B-markedet.

Det vil sige at virksomheden ikke selv leverer sine varer til slutforbrugeren.
Carlsberg og Royal Unibrews store markedsandele fortæller os, at de store bryggerier i høj grad er afhængige af supermarkederne som distributionsled.

Omvendt forventer forbrugerne også, at det er et varieret sortiment, som supermarkederne kan tilbyde for at imødekomme så mange præferencer som mulig.

Større detailkæder har altså en større forhandlingsstyrke over for de større bryggerier grundet de store partier af indkøbte varer. Derfor kan de større bryggerier være nødsaget til at sælge til en pris, som gør at deres varer kan afsættes på markedet.

Dog har Carlsberg og Royal Unibrew ofte en høj præference hos forbrugerne, hvilket kan forøge bryggeriernes forhandlingsstyrke, og på den måde presse priserne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu