Bryggeribranchen i Danmark | Terminsprøve

I nedenstående karakteristik vil jeg blandt andet komme ind på hvilke tendenser der er oppe i tiden, når vi snakker om ølmarkedet. Her vil jeg fremhæve hvilke øl- virksomheder og brands som er førende på markedet samt komme med general viden om det danske ølmarked.

Med udgangspunkt i det første bilag kan man tydeligt konkludere at der har været en massiv stigning indenfor interessen af alle former for øl. I rekordåret 2017 kom der hele 1.622 nye øl på markedet i Danmark i 2017 – altså i gennemsnit næsten 41⁄2 øl hver dag.
Med tiden opstår flere og flere små bryggerier i mindre byer og på små øer, de bidrager altså både til den lokale sammenhængskraft, beskæftigelse og økonomien.

Danmark havde alene i 2018 åbnet 197 bryggerier som lancerede øl, hvor der i 2017 var 30 bryggerier som debuterede med øl – næsten en fordobling i forhold til de 16 debutanter i 2016. Med det sagt, kan man se at ølmarkedet i den grad har været i vækst og stadig er.

Carlsberg og Royal Unibrew er de to virksomheder som lancerer flest nye øl, med forventningen om en stor stigning i markedsandelen for specialøl/ håndværksøl i forhold til såkaldt industriøl. Markedet for specialøl i Danmark har nemlig fra 2012 til 2017 steget fra en andel på godt fem procent til lige under 10 procent.

Det er nemlig gået op for dem, hvor stor en succes håndværksøl har i Danmark. Folk er nemlig begyndt at gå mere og mere op i kvalitet frem for kvantitet og nydelse frem for beruselse.
Dette kan vi også se i bilag 2, hvor alkoholprocenten i de nye øl har været faldende i flere år. Den gennemsnitlige procent startede på 6,94% i 2013 og ligger nu kun på 6,28% i 2018.

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for øl producenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston- modellen.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Denne faktorer er også med til at påvirke virksomhederne på det danske ølmarked. Konkurrenterne er altid vigtige for en virksomhed, da de tilbyder produkter, som ligner virksomhedens, og som kunderne måske finder mere attraktive.

Ser man på konkurrenterne i denne branche, ligger de i snæver forstand, da de udbyder produkter, der ligner de andre virksomheders produkter, og som dækker samme behov. F.eks. er Carlsberg og Tuborg konkurrenter, da de dækker samme behov.

Men som tidligere nævnt er Tuborg det mest populære mærke, hvor de største konkurrenter til Tuborg er Carlsberg, Royal Unibrew og Coop Danmark. Carlsberg er dog den største virksomhed på markedet, med hele 58,8% hvilket gør dem til markedsleder.

Efterfulgt har vi markedsudfordreren som er Royal Unibrew, da de har den næststørste markedsandel på 22,4%. Til sidst har vi markedsfølgerne som er Coop Danmark med 6,7% og Harboes bryggeri med 1,7%.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu