Bryggeribranchen i Danmark | Opgave

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriserer det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen , der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Kunder
- Konkurrenter

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.
- Klassifikation af produkter
- Kvalitet
- Sortiment

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
- Generelle kommentarer:

Uddrag
Ølmarkedet er i konstant udvikling, bare i 2017 kom 1.622 nye øl til det danske ølmarkedet. Det er blandt andet et resultat af, at der er tilkommet 30 nye indtrænger på bryggeri markedet.

Derudover er markedsandelen for specialøl og håndværk øl også steget i forhold til den såkaldte industriøl. Andelen af markedet for specialøl er steget i Danmark fra 5% af den samlede øl produktion i 2012 til lidt under 10% i 2017.

Samtidig er der stigende efterspørgslen på specialøl inden for Carlsberg og Royalt Unibrew, og deres fokus er mest på kvalitet frem for kvantitet.

Derudover er mange af forbrugerne også begyndt at efterspørge alkoholfrie øl og tyndere øl, og markedsandelen for almindelig konsum-øl er dermed faldende.

Det har resulteret i at de store bryggerier som Royal Unibrew, også er begyndt at satse på at producere craft beer gennem nye brands som Theodor Schiøtz Brewing co. i 2017.

Markedslederen i branchen er Carlsberg Danmark A/S med en markedsandel på 58,8% fordelt på forskellige brands, 36,6% kommer fra deres største brand Tuborg og 14,5% kommer fra Carlsberg.

Udover det har de også et par mindre brands som Carlsberg Elefant og Jacobsen, der samlet udgør 2,1% af markedet.

Royalt Unibrew A/S er markedsudfordre med en markedsandel på 22,4%, og Coop Danmark A/S og Harboe Bryggeri A/S er markedsfølger

med en markedsandel på henholdsvis 6,7% og 1,7%, resten af producenterne som for eksempel OnePint A/S og Theo Brands A/S er markedsnicher.

Hvis man kigger på de forskellige øltyper på markedet, er pilsner klart det foretrukne produkt hos kunderne med en markedsandel på 59%, men i takt med den øgede fokus på sundhed

og at producenterne fokuserer mere på smag end alkoholprocenten, kan man forvente at tendensen ændres, så man kan forvente, at let øl og alkoholfri øl kommer til at stige fra henholdsvis 1% for letøl og 2% alkoholfri.

---

Da vi skal analysere 2-3 relevante faktorer i omverden, der påvirker virksomhederne som er på det danske ølmarked, har vi valgt at tage udgangspunkt i omverdensmodellen, da denne model skaber overblik over omverdensfaktorerne.

Ud fra omverdensmodellen har vi valgt faktorerne kunder og konkurrenter, da de er to faktorer der påvirker virksomhederne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu