Bryggeribranchen i Danmark | Opgave

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for øl er på vej ind i en udvikling som er omvæltende. Ølforbrugenes købsvaner er ved at ændre sig. Behovet er ved at ændre sig.

Det er ikke længere et behov for at drikke øl for alkoholens skyld, men mere interesseret i smagen og kvaliteten af øl. Efterspørgslen på specialøl, tynd øl og alkoholfri øl er steget markant de seneste år. Forbrugeren har et behov for at drikke øl men ikke blive beruset af det, så man stadig kan arbejde, køre bil eller at øl kan være et substituerende produkt til f.eks. Sodavand.

Markedsandelene for specialøl er stigende og i 2017 kom der 1,622 nye danske øl til markedet og 30 bryggerier åbnede på et år og er næsten en fordobling ift. Året før. Mange af dem er små lokale bryggerier som er i mindre byer og øer som er såkaldt markedsnicher.

Markedslederen Carlsberg har også åbnet flere døre op for specialølmarkedet. Markedsudfordrer som Royal Unibrew følger også godt med, i udviklingen for specialøl. Begge virksomheder satser stort på specialøl/håndværksøl og ser stort potentiale i markedet.

De har været med til at lancere flest øl i året 2017. De laver produktudvikling og prøver således at være innovative med at finde nye smage og metoder at brygge øl på.

---

Bryggeribranchen er begyndt at ændre deres produktparameter fordi behovet for forbrugerne er også ændret sig. Forbrugerens behov har ændret sig at vægten er mere på kvalitet og smag.

Især den smagsmæssig kvalitet som er en stor faktor indenfor produktet. Øl er begyndt mere og mere ligne markedet for vinmarkedet. Der findes et bredt udvalg med forskellige ingredienser og metoder at producere øl til at fange forbrugeren med smagen.

Imagemæssig sættes der fokus på handler meget om det lokale og hvor øllen er produceret. Er det dansk øl? Er det sydfynsk øl? Er det en speciel person der står for at lave øllen? Er der en baggrund for produktet?

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu