Bryggeribranchen i Danmark | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
Opgave 3
Opgave 4
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.
Opgave 5

Uddrag
I 2017 kom 1.622 nye øl ind på det danske marked med et gennemsnit på 4 1⁄2 øl om dagen, hvilket satte ny dansk rekord.

Ølproduktionen fortsatte med at vokse betydeligt i 2018, med 1.825 nye øl frigivet. I Danmark er der 197 åbne bryggerier og kontraktbryggerier geografisk, hvoraf cirka 30 lancerede øl for første gang i 2017, næsten det dobbelte af antallet i 2016.

De ølvirksomheder med den største markedsandel i 2018 var Carlsberg og Royal Unibrew med henholdsvis 58,8% og 22,4%.

Dette giver mening, fordi begge virksomheder topper listen med hensyn til lancering af ny øl hvert år. Disse to virksomheder er blot nogle få af de mange virksomheder med forskellige mærker.

De førende mærker er Tuborg og Carlsberg, der tilsammen tegner sig for mere end halvdelen brandmarkedet, efterfulgt af Heineken Premium, Odense og Royal.

Det danske ølmarked er stort og stiger med hvert nyt tiltag. Et eksempel på et initiativ med en hurtig succesrate er specialøl og øl med lav procentdel.

Specialøl har haft en positiv indvirkning på ølmarkedet, og dens andel er steget fra 2012 til 2017 med 5%.

Konkurrenceformen er et differentieret delvis monopol, fordi det er et heterogent marked med førende udbydere, Carlsberg og mange mindre leverandører i Danmark.

Heterogene markeder kontrolleres af kunder med stærke præferencer. Fordi kundegrupper har forskellige præferencer, egenskaber, indkøbstyper og adfærd, er dækningstilfredsheden høj.

Når man køber øl, kan derudfra, hvilken situation man står i, både snakke om vane-, impuls- og overvejelseskøb.

Hvis man fx skal holde fødselsdagsfest eller lignende, og man køber ind, ville købet være de kendte eller foretrukne øl.

Her bæres der præg af rutineadfærd, da involveringen er lav, og der derfor ikke tages hensyn til nye tiltag.

Indkøb af kompleks adfærd og høj deltagelse er f.eks. ved køb af specialøl, da visse behov skal opfyldes, så vil forbrugeren undersøge markedet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu