Bryggeribranchen i Danmark | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriserer det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen , der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Kunder
- Konkurrenter

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.
- Klassifikation af produkter
- Kvalitet
- Sortiment

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
1. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
2. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
3. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
- Generelle kommentarer fra Camilla:

Uddrag
Ølmarkedet er i konstant udvikling, bare i 2017 kom 1.622 nye øl til det danske ølmarkedet. Det er blandt andet et resultat af, at der er tilkommet 30 nye indtrænger på bryggeri markedet.

Derudover er markedsandelen for specialøl og håndværk øl også steget i forhold til den såkaldte industriøl. Andelen af markedet for specialøl er steget i Danmark fra 5% af den samlede øl produktion i 2012 til lidt under 10% i 2017.

Samtidig er der stigende efterspørgslen på specialøl inden for Carlsberg og Royalt Unibrew, og deres fokus er mest på kvalitet frem for kvantitet.

Derudover er mange af forbrugerne også begyndt at efterspørge alkoholfrie øl og tyndere øl, og markedsandelen for almindelig konsum-øl er dermed faldende.

Det har resulteret i at de store bryggerier som Royal Unibrew, også er begyndt at satse på at producere craft beer gennem nye brands som Theodor Schiøtz Brewing co. i 2017.

Markedslederen i branchen er Carlsberg Danmark A/S med en markedsandel på 58,8% fordelt på forskellige brands, 36,6% kommer fra deres største brand Tuborg og 14,5% kommer fra Carlsberg.

Udover det har de også et par mindre brands som Carlsberg Elefant og Jacobsen, der samlet udgør 2,1% af markedet.

Royalt Unibrew A/S er markedsudfordre med en markedsandel på 22,4%, og Coop Danmark A/S og Harboe Bryggeri A/S er markedsfølger, med en markedsandel på henholdsvis 6,7% og 1,7%, resten af producenterne som for eksempel OnePint A/S og Theo Brands A/S er markedsnicher.

---

Kunder
Kigger man på nærmiljøet i omverdensmodellen er kunderne en af de faktorer, der spiller en stor rolle, når man kigger på markedet for danske øl.

Kigger man på virksomheden er de meget afhængig af kunderne, så de kan opnå en god omsætning. Producenternes kunder er oftest mellemhandler, da øllene også bliver solgt på restauranter, caféer og supermarkeder.

Dermed er det vigtigt for producenterne at have et nært forhold til deres kunder. Producenterne har en stor indflydelse på, at deres øl bliver solgt ude på restauranterne og så videre.

Det er dog lidt anderledes for Carlsberg, da de er markedsleder. Mange af deres kunder kender nemlig til Carlsberg, når de er ude og spise, og de vælger dermed at tage deres øl.

Dog er der også nogle, der foretrækker en specialøl frem for en typisk Carlsberg. Forbrugernes efterspørgsel er også stor på Carlsberg og Royal i supermarkedet, og dermed vil supermarkedet også få en fortjeneste ved at sælge Carlsberg og Royal.

Forhandlingsstyrken afhænger i høj grad af hvor mange forbrugere der har efterspørgsel efter Carlsberg og Royal.

Konkurrenter
Markedet for øl er som sagt præget af Carlsberg og Royal, som er to store virksomheder. Dermed er Carlsberg og Royal de to mærker forbrugerne ønsker.

Kigger man på de konkurrencemæssige positioner, i forhold til markedsandelen er Royal markedsudfordrer med 22,4%, hvor Carlsberg er markedsleder med 58,8% og COOP Danmark er markedsfølger 6,7%. Markedsnicherne er Harboes, Premium Beer og Bryggeriet Vestfyen.

Man kan for eksempel tage Bryggeriet Vestfyen i forhold til den hårde konkurrence, De har nemlig mærket et stort pres på det danske marked og den tyske grænse.

Priskonkurrencen har dermed været skyld i virksomhedens salg er faldet med 7 millioner kr. i forhold til det daværende år.

Supermarkederne i dag er også gået ind i den hårde konkurrence, da de er begyndt at lave deres egen øl og sætte deres private label på, det er gået fint for supermarkederne at komme ind på markedet en opgørelse viser at supermarkedskæderne udgjorde 27 procent af omsætningen ved salg af øl.

Dermed er konkurrencen om den bedste markedsandel altså hård for de virksomheder der laver øl på det danske marked.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu