Bryggeribranchen i Danmark | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
Opgave 3
Opgave 4
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.
Opgave 5

Uddrag
I 2017 kom 1.622 nye øl ind på det danske marked med et gennemsnit på 4 1⁄2 øl om dagen, hvilket satte ny dansk rekord. Ølproduktionen fortsatte med at vokse betydeligt i 2018, med 1.825 nye øl frigivet.

I Danmark er der 197 åbne bryggerier og kontraktbryggerier geografisk, hvoraf cirka 30 lancerede øl for første gang i 2017, næsten det dobbelte af antallet i 2016.

De ølvirksomheder med den største markedsandel i 2018 var Carlsberg og Royal Unibrew med henholdsvis 58,8% og 22,4%.

Dette giver mening, fordi begge virksomheder topper listen med hensyn til lancering af ny øl hvert år. Disse to virksomheder er blot nogle få af de mange virksomheder med forskellige mærker.

De førende mærker er Tuborg og Carlsberg, der tilsammen tegner sig for mere end halvdelen brandmarkedet, efterfulgt af Heineken Premium, Odense og Royal.

Det danske ølmarked er stort og stiger med hvert nyt tiltag. Et eksempel på et initiativ med en hurtig succesrate er specialøl og øl med lav procentdel.

Specialøl har haft en positiv indvirkning på ølmarkedet, og dens andel er steget fra 2012 til 2017 med 5%. Konkurrenceformen er et differentieret delvis monopol, fordi det er et heterogent marked med førende udbydere, Carlsberg og mange mindre leverandører i Danmark. Heterogene markeder kontrolleres af kunder med stærke præferencer.

Fordi kundegrupper har forskellige præferencer, egenskaber, indkøbstyper og adfærd, er dækningstilfredsheden høj.

Når man køber øl, kan derudfra, hvilken situation man står i, både snakke om vane-, impuls- og overvejelseskøb.

Hvis man fx skal holde fødselsdagsfest eller lignende, og man køber ind, ville købet være de kendte eller foretrukne øl.

Her bæres der præg af rutineadfærd, da involveringen er lav, og der derfor ikke tages hensyn til nye tiltag. Indkøb af kompleks adfærd og høj deltagelse er f.eks. ved køb af specialøl, da visse behov skal opfyldes, så vil forbrugeren undersøge markedet.

Der vil derfor i disse to eksempler, hvilke mærker der er relevante for den enkelte kunde være forskellige. Under forhandlingsstyrken er der to relaterede faktorer, kundens betydning og mellemmandens betydning.

Mellemhandlere er meget vigtige for bryggerier, fordi forhandlingsstyrken er stor. Hvis du ikke er tilfreds, er det let at skifte leverandør.

Kundernes forhandlingsstyrke er meget lav, hvis det er en mindre kunde, hvor hvis det er en større kunde, som køber større ind, vil kundens forhandlingsstyrke være bedre.

---

Ved en analyse af bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren vil jeg komme ind på produkt, kvalitet, emballage og sortiment.

Når man skal bestemme produktstrategien, skal man kigge på hvilke dimensioner produktet er bygget op på. Kerneydelsen er når kundernes behov opfyldes.

I øl industrien skal du enten slukke din tørst eller bare have noget at drikke, og grundproduktet er selve drikken. Her er det øllet og dets indhold, hvor det derefter er, det forventede og udvidede produkt.

Når det kommer til forventede produkter, blandt andet design og smag, hvor det udvidede produkt er produktets image efter brugen af produktet.

Det er usædvanligt, at produkter i bryggeriindustrien tilføjer yderligere fordele. Når forbrugerne køber produkter, køber de mere end bare de produkter, de køber.

De køber produkterne for at nyde produkterne og den kvalitet, produkterne bringer, og de har mulighed for at købe produkterne som en lille gæstfrihed for sig selv.

Produktets kvalitet betragtes af forbrugerne som en del af produktets egenskaber. De fleste bryggerier ønsker smagskvalitet som den bedste kvalitet, for når forbrugerne køber øl, ligger denne kvalitet højt på forbrugerens præferenceliste.

Samtidig skal emballagen være praktisk og smuk. Ud over disse krav skal et enkelt produkt også indeholde funktionel kvalitet, det vil sige produktets evne til at fuldføre sin hovedfunktion, det vil sige at opfylde kundernes behov.

Dette er også et sted for simple kunder at kontrollere øl indholdet, såsom andelen af fedt, vitaminer, gluten osv.

Emballage er meget vigtig for kundens førstehåndsindtryk af produktet. Dette hjælper også produktets design, så emballagen skal være attraktiv for kunderne, så de også kan genkende produktet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu