Bryggeribranchen i Danmark | Analyse | 12 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Konkurrenter:
- Kunder
- Økonomiske forhold

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markeds nicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for øl producenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for øl, har i Danmark udviklet sig markant i de senest år, hvor der i 2017 åbnede 30 nye bryggerier, hvilket endte med et resultat på hele 197 bryggerier i alt, hvor der tilbage i 2012 kun var 132 bryggerier.

Der er særligt et marked indenfor bryggeribranchen der virkelig har udviklet sig – nemlig specialøl markedet. Ifølge bryggeriforeningen, har der i perioden 2012 til 2017

været en stigning i andelen fra, fra lige knap 5 procent, til at de nu er hærger af lige under 10 procent. Salget af øl, er størst hos pilsner øl, der har en markedsandel på hele 59%, herefter kommer Classic der har en markedsandel på 20%.

Den virksomhed der har den største markedsandel, er Carlsberg, der har en markedsandel på 58,8 procent, som er langt større end deres konkurrent der kommer efterfølgende, nemlig Royal Unibrew, som kun råder med en markedsandel på 22,4 procent.

I forhold til ølmarkedet, er der mange forskellige udbydere, hvilket også er med til at øge den hårde konkurrence. En måde den hårde konkurrence kan ses på, er ved at mange af de små bryggerier er gået konkurs

og har måtte trække stikket. Dette sker fordi der er to meget store markedsledere, nemlig Carlsberg og Royal Unibrew, disse to store spillere, gør det svært for små nichebryggerier at komme helt ind på markedet.

Carlsberg og Royal Unibrews konkurrencemæssige positioner, gør det nemt for dem at udkomme med nye produkter i deres sortiment – Deres position som markedsleder

gør at kunderne har en loyalitet til mærket, og ved at deres produkter er gode og er kvalitet, derfor er de villige til at prøve andre af deres produkter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu