Bryggeribranchen i Danmark | Afsætning opgave

Opgavebeskrivelse
Det danske ølmarked er en milliardindustri, og har over de seneste år oplevet vækst. Danskerne har især fået øjnene op for alkoholfri øl, der over de seneste par år har oplevet en mangedobling af salget, hvilket også har resulteret i, at den gennemsnitlige alkoholprocent i øl solgt på det danske marked, over de seneste år er faldet.

Smagen for alkoholfri øl kommer ikke alene, for mængden af såkaldte ”mikrobryggerier” har også oplevet et boom, og på bare et år åbnede der i 2017 30 nye bryggerier, hvilket næsten er en fordobling, sammenlignet med året forinden.

Alle disse nye bryggerier har i særdeleshed bidraget til udbuddet af øl på det danske marked, og med næsten 200 bryggerier i 2017 blev der lanceret hele 1.622 nye øl på det danske marked på blot et år – dette svarer altså til, at der hver dag bliver lanceret 4,5 nye øl.

De mange nye mikrobryggerier og deres øl bliver stadig mere populære, og udvalget på hylden i det lokale supermarked minder mest af alt om det, man kan finde i vinafdelingen, hvilket vidner om, at der er ved at opstå en trend for specialøl, der eksempelvis er brygget med nye ingredienser eller ved brug af nye metoder.

At specialøl er blevet populære, er ikke forbigået store bryggerikoncerner som Carlsberg, der med deres opkøb af virksomheder såsom Scottish & Newcastle1 nu råder over brands som Newcastle og Grimbergen, der begge er veletablerede og spændende kvalitets-specialøl på det danske marked, og som er af høj kvalitet.

Indholdsfortegnelse
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusive mellemrum.

Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
a. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
b. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Identificer en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Når en virksomhed skal beslutte sammensætningen af sit sortiment, er der mange overvejelser, der spiller ind, for at virksomheden kan sammensætte et sortiment, der har en passende bredde og dybde i forhold til målgruppen.

Her skal virksomheden overveje, om det skal være et bredt eller et smalt sortiment, eller om det skal være et dybt eller fladt sortiment. De skal altså vælge, om der skal være mange eller få produktkategorier, og hvor mange produkter der skal være under de enkelte kategorier.

Sortimentet omfatter de produkter, som virksomheden producerer. Fælles for de fleste bryggerier er, at de producerer et meget smalt sortiment.

Det det producerer nemlig øl, men mange forskellige typer af øl. De har altså en produktkategori, hvorunder de har en masse forskellige produkter såsom f.eks. pilsner, lager, porter, hvedeøl, ale, letøl og alkoholfri øl. Dette giver altså et overordnet billede på de fleste danske bryggerier, og generelt set har de altså et smalt sortiment med en stor dybde.

Her er selvfølgelig taget udgangspunkt i øl, idet de fleste bryggerier som udgangspunkt kun brygger øl. Dog er der nogle undtagelser med eksempelvis Carlsberg og Tuborg, der producerer sodavand under eget brand (Tuborg Squash og Carlsberg Sport), samt Carlsberg, der ejer licensen til dansk produktion af Coca Cola.

De danske forbrugere har vidt forskellige smagspræferencer, og nogen kan lide mørkt øl, lyst øl eller midt i mellem, og det er vigtigt at virksomhederne sammensætter et sortiment, der har en god dybde, således at hele smagspektrummet rammes, og man dermed har et sortiment, der rammer en bred målgruppe.

Eksempelvis er det vigtigt for et bryggeri at have pilsner og classic, da det er de to bedst sælgende øltyper, der har det tilfælles, at de begge har en forholdsvis mild smag, og dermed falder i manges smag.

Kvalitet er også en vigtig faktor hos virksomheden, og noget der virkelig skiller fårene fra bukkene. At brygge den perfekte øl tage flere år at mestre, og her er det vigtigt at der er den helt rigtige balance.

Carlsberg og Tuborg brygger gode øl, og de er også af høj kvalitet, men et af de steder, hvor man som forbruger oplever den største kvalitet, er hos de mindre bryggerier, hvor der brygges i meget mindre skalaer, og hvor der ofte er tænkt en smule mere over sammensætningen af øllet. Kvalitet er en enormt vigtig faktor for bryggerier, da kvalitet betyder bedre smag.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu