Bryggeribranchen i Danmark | Afsætning

Indledning
Ølmarkedet i Danmark har i de sidste otte år udviklet sig markant, i 2017 debuterede der 30 nye bryggerier og kontraktbryggerier, hvilket resulterede i, at der var hele 197 bryggerier i årets slutning.

Dette tal lå kun på 132 i 2012. 2017 kender man derfor som rekordåret indenfor ølbranchen, hvilket lanceringen af hele 1.622 nye øl også er bag.

Markedet for specialøl er ifølge bryggeriforeningen fra 2012 til 2017 steget fra omkring fem procent til knap 10 procent. I forhold til øltyper, så var det Pilsner som i 2018 havde den største markedsandel på 59 procent, fulgt af Classic med en 20 procent markedsandel.

I forhold til ølbranchens virksomheders markedsandel, så ligger Carlsberg Danmark A/S stærkt i toppen med 58,8 procent og er derfor markedsleder, hvor efterfølgeren, Royal Unibrew A/S, har en markedsandel på 22,4 procent, hvilket gør dem til markedsudfordrer.

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
Kunderne
Konkurrencen i branchen
Opgave 3
Kvalitet
Emballage
Sortiment
Opgave 4
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen
Opgave 5

Uddrag
Produktudvikling er vigtig for enhver form for virksomhed, da det er sådan man kan differentiere sig fra andre på det samme marked altså ens konkurrenter.

Det vil sige, at det selvfølgelig også er vigtigt for bryggerierne især, på grund af det stigende antal af bryggerier, hvilket gør det endnu vigtigere, da flere udbydere på et marked medfører vigtigheden i at differentiere sig, så man kan overleve og skabe profit.

Efterspørgslen efter specialøl bliver større og større, hvilket specielt gør det vigtigt for små- og mikrobryggerier at producere og innovere nye øl ofte, dog er det ikke helt nok.

For de store virksomheder er det ekstrem vigtigt at de hen ad vejen produktudvikler i forhold til trendsne indenfor markedet, så de ligesom kan bevare deres markedsandel.

Virksomheder som Royal Unibrew og Carlsberg, eller deres ølmærker, er virkelig velkendte, hvilket derfor gør det vigtigt for SMV, at få deres produktudvikling kombineret med deres markedsføring.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu