Bryggeribranchen i Danmark | Afsætning

Indholdsfortegnelse
1 Karakteristik af det danske ølmarked

2 Analyse af relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl
2.1 Hård konkurrence medvirker til at Bryggeriet Vestfyns går i minus
2.2 Kunderne indtager i større grad private labels i deres sortiment
2.3 Alkoholfri øl vinder frem i Danmark

3 Analyse af bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren
3.1 Produkt:
3.2 Pris
3.3 Distribution
3.4 Promotion

4 Diskussion
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston- modellen.

5 Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring

Uddrag
Produktudvikling til nye markeder giver komplikationer i forhold til, at virksomheden ikke har beskæftiget sig med markedet før, og der er både et stort latent og et stort effektivt marked, der ikke vil kende til ens nye produkter. Det vil altså alt andet lige kræve nogle investeringer i markedsføring til det nye marked, og måske penge til eksterne analytikere, som forstår markedet.

Man må forstå, at Bryggeriet Vestfyen, er et ældre bryggeri, som altid har haft alkohol i øllen, og det har ligesom altid været kernen i øllen. Dette kan derfor også påvirke negativt internt i virksomheden, da nogle måske vil mene at øl uden alkohol er et no-go set udfra nogle øl-entusiasters synspunkt.

Et andet handlingsforslag kunne være, at virksomheden skulle fokusere på et helt nyt kundesegment. Måske man vil fravælge den alkoholfrie varegruppe, fordi at de store spillere allerede sidder på det, og at det måske er i uoverensstemmelse med virksomhedens identitet og kerne.

I så fald bør man fokusere på at beholde alkoholen i dåserne og flaskerne, og fokusere mere på de yngre segmenter. Det er især fra alderen 16-24, hvor man skal forsøge at danne nogle opfattelser, som gør at de unge igen vælger ens øl frem for en anden. Det antages, at de unge hovedsageligt drikker de klassiske øl såsom ”Pilsner” og ”Classic”.

Det vil sige, at de yngre ikke i speciel høj grad drikker specialøl, hvilket jo er Bryggeriet Vestfyens kernekompetence.

Virksomheden bør derfor fokusere på at levere en øl, der henvender sig til de yngre forbruger, og derigennem kan man muliggøre, at man får de unges loyalitet i en tidlig alder.

Dette skal dog også opnås gennem en massiv markedsføring, hvor man skal forsøge at ligge i de unges top-of-mind, når der bliver spurgt ind til ølmærker.

Her burde der føres en ét-produkt-ét-brand strategi, for at fokusere udelukkende på det ene produkt. Ydermere skal man investere i tilstedeværelse til diverse festivaller, og måske skyde penge i at få yngre influencers til at drikke det nye produkt.

På baggrund af de to handlingsforslag, vurderes det, at handlingsforslag 1 vil gave Bryggeriet Vestfyen mest, da det er et marked, der er i høj vækst, og ikke ser ud til at stoppe med at vækste lige foreløbig.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her