Bryggeribranchen i Danmark | Afsætning

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston- modellen.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:

Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Bryggeriet Vestfyen har en væsentlig udfordring i at det seneste år er kommet i minus.

Der er meget store konkurrenter på ølmarkedet, hvilket gør det svært for Vestfyen at komme i vækst igen. Dog har de visse forstærkninger og satser selv på bedre fremtid, men konkurrencen er hård, trods for at de er et velkendt brand.

Udfordring: Hvilke parametre skal Bryggeriet Vestfyen satse på for at komme i vækst igen? Der er tendenser i samfundet der gør at mange forbrugere værdisætter økologi, bæredygtighed og at have et sundt liv.

Løsningsforslag 1: Bryggeriet Vestfyen skal satse på at være bæredygtige, økologiske og producere alkohol med mindre procenter i, for at målrette sig til en helt bestemt og forenklet målgruppe.

Løsningsforslag 2: Bryggeriet Vestfyen skal satse på branding og investere i at få et budskab ud til forbrugeren, som gør deres produkter mere interessante og på den måde skabe værdi overfor kunden.

Konsekvenser: Begge løsningsforslag har den ulempe at hvis deres budskab ikke kommer ordenligt ud, ender det med at Bryggeriet Vestfyen, mister mere kapital og går meget i minus.

Løsningsforslag 1, har en konsekvens i at de går mod deres nuværende kunder, som mest af alt foretrækker en af de stærkere øl, fx Klosterbryg med 6% alkohol.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her