Indholdsfortegnelse
Opgave 1:
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.
Opgave 2:
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
Opgave 3:
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.
Opgave 4:
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.
Opgave 5:
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
Uddrag
I året 2017 kom er 1622 nye øl på det danske marked hvor gennemsnittet svarer til omkring 4 ½ nye øl hver eneste dag. I 2018 steg antallet af nye øl og danske bryggerier sendte 1825 forskellige slags ud.
Der er 197 bryggerier og kontaktbryggerier i Danmark, hvor de 30 af bryggerierne debuterede i 2017 med øl, hvilket næsten er en fordobling fra 2016 hvor kun 16 debuterede.
Primært opstår bryggerier i mindre byer. I Danmark er det virksomhederne Royal Unibrew med 22,4% og Carlsberg med 58,8 % indenfor ølmarkedet, som har de største markedsandele.
---
I denne opgave ønsker at anvende omverdensmodellen til at analysere relevant forhold på ølmarkedet i Danmark.
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i omverdensmodellen, da denne model netop giver mulighed for at analysere hvilke relevante faktirer der påvirker virksomhederne på den danske marked for øl.