Bryggeribranchen i Danmark | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked.
Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Kunder
- Nye indtrængere
- Konkurrenter
Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.
- Kvalitet og emballage
- Garanti
Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.
Opgave 5
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
- Løsning 1:
- Løsning 2:
Konklusion

Uddrag
Ølmarkedet har i Danmark gennemgået en markant udvikling de seneste år, i 2017 åbnede der 30 nye bryggerier, som resulterede i at der i slutningen af året 2017 var der hele 197 bryggerier i alt.

Dette er næsten en fordobling i forhold til de 16 debutanter i 2016 det foregående år. Der har været utrolig stor vækst ved specielt specialøl-markedet hvor den totale andel af det samlede ølsalg steget fra omkring de 6% i 2012 til over de 9% i 2017.

2017 blev dermed et rekordår hvor der i alt blev introduceret 1662 nye øl på det danske ølmarked. Den øgede konkurrence på ølmarkedet har allerede medført underskud hos en del af markedets udbyder.

Markedet er besat af nogle store spiller som Carlsberg og Royal Unibrew. Med markedsandele på henholdsvis 53.5% og 23.5% disse store udbyder sidder tungt på det danske ølmarked.

Det kan derfor være svært for små eller nye virksomheder at etablere sig på markedet i og med at de store spiller har en fordelagtig konkurrencemæssige positioner idet de kan skubbe deres øl ind på detailkædernes hylder, samt at de får deres produkter med på menuen hos restauranter.

---

Ølbranchen er en svær branche at etablere sig som virksomhed i idet der et stigende antal udbydere, det vil sige der kommet mange konkurrerende virksomheder på markedet.

Markedet som virksomhederne operer på betegnes som red ocean, hvor der er høje indtrængningsbarriere for nye indtrængere idet der er store spillere som markedslederen Carlsberg og markedsudfordreren Royal Unibrew som henholdsvis har markedsandele på hele 58,8% og 22,4%.

Der er en intens rivalisering mellem udbyderne i branchen. Markedsvæksten i denne branche er høj, hvilket medfører intens rivalisering mellem udbyderne, som alle konkurrerer for at øge deres markedsandel hver især.

Udbyderne prøver at differentiere sig for at kunne skabe præferencer hos konsumenten. De største udbydere på markedet har resurserne til at skubbe de mindre og nye virksomheder ud af markedet hvis de ønsker det idet de har en stor markedsandel og sidder tungt på markedet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu