Bryggeribranchen i Danmark | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Kunder
- Konkurrenter
- Leverandører

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.
- Kvalifikationen af øl som produkt
- Emballagen
- Kvalitet
- Mærkestrategi
- Sortiment

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Ud fra den givne information i bilag 1, må det siges at det danske ølmarked oplever vækst og succes.

Alene i 2017 blev 1622 nye øl udgivet på det danske marked og i samme år så vi at antallet af nye bryggerier og kontaktbryggerier blev fordoblet fra 16 debutanter i 2016 til 30 debutanter i 2017, hvilket jo viser der er vækst på markedet.

Der bliver også beskrevet hvordan en ny niche på markedet er i vækst nemlig inden for specialøl, derfor ses det også at store spillere på markedet som Carlsberg og Royal Unibrew, som begge i 2017 satsede mere på special øl, ved at lancere nye bryggerier og brands.

---

I ølbranchen er købekraften hos kunderne, og i bryggeriernes tilfælde er det både B2B og B2C. Man ser dog oftest at bryggeriernes kunder er diverse supermarkeder, værtshuse, restauranter osv.

Bryggerierne er derfor i høj grad afhængige af at have gode aftaler med deres kunder, og derfor må man også formode at der er høj forhandlingsstyrke hos kunderne i ølbranchen.

Det er også derfor mange mindre bryggerier benytter sig af B2C, da den lave efterspørgsel gør at mange virksomheder ikke vil købe deres produkter.

Hvorimod den store efterspørgsel efter kendte mærker som Carlsberg og Odense gør at det er nemmere for dem at få solgt til andre virksomheder og derfor ikke gør sig nytte af B2C.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu