Bryggeribranchen | Eksamensopgaver | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgavesættet består af 5 opgaver og forskellige videoer/bilag, der skal anvendes i besvarelsen af opgaverne.

I nogle opgaver er der angivet, hvilke bilag du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver skal du anvende de bilag, som du vurderer, er relevante.

Du behøver ikke at skrive i din besvarelse, hvilke bilag du har anvendt til besvarelse af de enkelte opgaver.

Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Kultur:
- Konkurrenter:
- Kunder:

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.
- Selve produktet:
- Emballage:
- Sortiment
- Service:
- Konklusion:

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
De såkaldte håndværksøl er blevet en større trend end nogensinde før. I Danmark ser man, at der i rekordåret 2017 er kommet hele 1622 nye øl på det danske marked - hvilket i gennemsnit svarer til 4 ½ øl pr. dag.

Mange af disse bryggerier opstår i mindre byer og på små øer - som både bidrager til både lokal sammenhængskræft, beskæftigelse og økonomien.

Ydermere, ser man at hylderne for specialøl snart er lige så omfangsrige som vinhylderne - herunder påpeger brygmesteren Henning Fuglesang at det generelt er blevet utrolig svært at få hyldeplads hos supermarkedskæderne.

Man ser at pilsner har den største markedsandel fordelt på øltyper i år 2018, (59% i år 2018), men at de såkaldte specialøl så småt er ved at trænge ind på markedet, samt at de almindelige konsum-øl så småt er på vej ned, viser tallene.

Når man ser på markedsandele for øl i Danmark 2018 ift. virksomheder - ser man at Carlsberg Danmark A/S og Royal Unibrew A/S samlet set har 81,2 % af markedsandelen på det danske ølmarked.

Disse virksomheder har set hvor stor en succes specialøl er, og har derfor også valgt at gå ind på markedet for specialøl. De har dog en kæmpe fordel, da de i forvejen har så stor en kendskabsgrad, som de nu har.

Derfor ser man altså at markedet for øl også herunder specialøl generelt er meget konkurrencepræget af de store virksomheder.

Man ser at danskernes forbrugsmønster har ændret sig. Førhen så man, at der var en større efterspørgsel på de såkaldte industriøl, men i dag, og i nærmere fremtid, ser og forventes der en stor stigning i specialøl / håndværksøl.

Ifølge bryggeriforeningen har der nemlig siden år 2012 til år 2017 været en stigning på markedet for specialøl på godt fem procent til lige under 10 procent.

Forbrugernes nye kultur, og det store fokus på sundhed har medført at danskerne har ændret deres købsadfærd indenfor øl.

Danskerne søger i dag øl der er nærmest alkoholfri eller helt alkoholfri - hvilket gør det muligt for mikrobryggerierne at trænge ind på det ellers konkurrencepræget marked.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu