Bryggeribranchen | Analyse

Indholdsfortegnelse
1. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.

2. Private labels er en fordel for ølproducenterne.

3. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Opgave 5 - Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
SWOT-opstilling
TOWS-matrix

Uddrag
1. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
Markedsnichen er kendetegnet ved virksomheder der er specialister i at betjene en lille del af markedet sammenlignet med de større konkurrenter

hvilket de ofte gør ved stærk differentierede produkter eller lavprisprodukter. Vestfyen har en markedsandel på 0,6% hvilket kan argumenteres for at passe med kriterierne for en markedsniche.

Vestfyen betjener nemlig herved en lille del af markedet sammenlignet med de store konkurrenter.

Vestfyen sælger primært meget differentierede produkter i form af mange forskellige varianter af specialøl af høj funktionel kvalitet.

Dog kan der argumenteres for at markedet for øl og specialøl er to forskellige og at Vestfyen er markedslederen på markedet for specialøl.

Derudover producere de mere end 50 forskellige varianter 5 dage om ugen i døgndrift. Dette brede sortiment kan derfor argumentere for at Vestfyen positionere sig som markedsfølger.

2. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
Private labels også kaldt egne varemærker er i vækst hos mange kæder, og det kan derfor være fordelsagtige at producere disse og dermed vækste som virksomhed.

Derudover kan kontakten med detailkæden være en fordel for øl producenterne idet de bedre kan forhandle placeringen i butikkerne mm.

Dertil kan det være en mindre risikofyldt at producere private labels idet markedsføringen, produktionsvolumen og minimumsafsætningen er overladt til kæden. Det kan dog være en ulempe idet private labels er yderligere konkurrence på markedet.

Derudover er kæden ofte ikke særlig afhængig af producenten idet de har rettighederne til mærket samtidigt med der er mange udbydere og vil derfor skifte leverandør ved f.eks. billigere produktion.

3. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Spørgsmålstegnet i Boston-modellen er produkter som har en lille markedsandel, men hvor der er høj vækst på markedet.

Som tidligere nævnt har Vestfyen en forholdsvis lav markedsandel på 0,6% samt markedet for øl er præget af meget høj konkurrence, og spørgsmålstegnet kan derfor være korrekt for Vestfyen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu