Bryggeribranchen | Analyse | 12 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for øl producenterne.
c. Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag, skal du:
Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger, af den valgte udfordring.

Uddrag
I 2017 udkom der hele 1622 nye øl på markedet, bare i Danmark. I øl bryggeribranchen ses der en væsentlig stigning, der var i 2017 næsten en fordobling af bryggerier samt kontraktbryggerier, som debuteret med nye øl.

Markedet indenfor specialøl fra 2012 til 2017, ses der en stigning fra en andel på omkring 5% til lige under 10%. Det ses også at det almindelige konsum-øl er på vej ned, mens at specialøl bliver omfangsrige på niveau med vin.

De fleste bryggerier fremtræder i de mindre byer, samt øer, hvor de bidrager til den lokale sammenhængskraft, beskæftigelse og økonomi. Carlsberg og Royal Unibrew er nogle af de bryggerier, som er de førerende indenfor at lancere flest nye øl.

Carlsberg Danmark A/S har en markedsandel på 58,8%, det vil altså sige at de er markedsledere. Royal Unibrew kommer efter med 22,4% på det danske marked i 2018 og kan derfor kalde sig selv for markedsudfordrer.

Når det kommer til øl brands, ligger Tuborg i spidsen med 36,6% på det danske marked i 2018. På bryggerierne er de begyndt at tænke kvalitet fremfor kvantitet

altså nydelsen fremfor beruselse. De fokuserer derfor ikke længere på, at der skal være en masse procenter i de øl de fremstiller.

I 2017 begyndte Royal Unibrew at satse på specialøl, de etableret derfor et nyt bryggeri i Odense. Lanceringen i 2017 af Crafted By, har også medtaget til at der er kommet en del øl fra Carlsberg.

Under brandet Crafted By, har de et koncept hvor de sælger individuelle skræddersyede øl til private og virksomheder.

Brygmester Henning Fuglsang har fået tre specialøl ud på hylderne i Coop, Rema1000 samt restauranter. Fuglsang mener at der er et lokalt marked indenfor de tre nye typer af specialøl af typen hvede

porter og American Pale Ale. Markedsandelen indenfor de tre typer af specialøl, udgør til sammen 6% fordelt på markedsandelen af forskellige øltyper.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu