Bryggeribranchen | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Metodeafsnit:
- Hovedafsnit:
- Kulturelle forhold og kunder:
- Konkurrenter:
- Afrunding:

Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.
- Metodeafsnit:
- Hovedafsnit:
- Klassifikation:
- Kvalitet:
- Sortiment:
- Mærkestrategi:
- Branding:
- PLC:
- Afrunding:

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn:
- Udsagn 1): Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
- Udsagn 2): Private labels er en fordel for ølproducenterne.
- Udsagn 3): Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Markedet for øl i Danmark omfatter en del produkter og det kan være alt fra den helt almindelige grønne Tuborg til nye tendenser, såsom specialøl og alkoholfrit øl.

Virksomheder, som hører til under dette marked operer hovedsageligt til producentmarkedet (B2B) i og med de sælger deres produkter til detailhandlen eller andre virksomheder såsom restauranter.

Markedet for øl er både meget bredt, men også dybt, da der findes mange forskellige udbydere, som tilbyder vidt forskellige produkter alt fra økologisk øl til specialøl og det vil altså sige at markedet er heterogent.

I forhold til de konkurrencemæssige positioner, så ligger Carlsberg Danmark A/S som markedsleder med en markedsandel på 58,8% i 2018.

Markedsudfordreren er Royal Unibrew A/S med en markedsandel på 22,4% i 2018. Konkurrencen på dette marked er hård

da der hvert år udkommer flere og flere nye øl på markedet med et rekordhøjt antal i 2017 på 1.622 nye øl. Det vil altså sige at konkurrence er høj i og med at det er svært at få en hyldeplads i bl.a.

detailhandlerne og andre virksomheder. Derfor kan Carlsberg Danmark A/S ikke komme udenom de mange nye indtrængere hvert år med substituerende produkter

da markedet for specialøl i Danmark er ifølge bryggeriforeningen fra 2012 til 2017 steget fra ca. 5% og op til 10%, hvorimod markedet for almindelig konsum-øl er på vej ned.

Kunderne der køber convenienceprodukter er virksomheder, som køber direkte fra udbyderne. Disse virksomheder efterspørger øl som følger markedets tendenser og der er fx kommet nyt fokus og efterspørgsel på bl.a. økologisk øl

speialøl og alkoholfrit øl. Der er stadig stor efterspørgsel på helt almindelige konsum-øl, men der kan ikke ses bort fra den høje vækst i interessen på nye smage og tendenser af øl.

I forhold til virksomhedernes købsadfærd ses det at det er en blanding mellem nykøb og rutinekøb.

Nykøb sker i form af de helt nye markedstendenser og nye øl, som er kommet på markedet og dette kræver at virksomhederne foretager sig beslutninger før disse kan sælges.

Rutinekøb sker i form af det som virksomhederne er vant til og hvor produktet og betingelserne er uændret fx Tuborg eller Carlsberg.

Udviklingen på dette marked er positiv, da der er stigende efterspørgsel og øget konkurrence på markedet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu