Bryggeribranchen | Afsætningsopgave | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opg. 1
Karakteriser det danske ølmarked.

Opg.2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.

Opg.3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.

Opg.4
Diskuter følgende udsagn:
- Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
- Private labels er en fordel for øl producenterne.
- Bryggeriet Vestfyens specialøl kan bedst betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen.

Opg.5
Identificér en udfordring for Bryggeriet Vestfyen, på det danske ølmarked. Diskuter løsningsforslag.

Uddrag
Det danske ølmarked har oplevet stor vækst de seneste år, hvilket gælder for både kontraktbryggerierne og normale bryggerier. I 2017 debuterede hele 30 ny bryggerier, hvilken er en markant vækst, ift. til 16. nye i 2016.

Samlet har vi nu 197 forskellige bryggerier, der alle har leveret øl til markedet. Størstedelen af alle disse bryggerier er på både B2C og B2B markedet.

Året 2017 var også et rekordår ift. mængden af nye øl, hvor hele 1.622 øl kom på markedet for første gang. Alle disse øl dækker over alt fra kommercielle øl

industribryggerier der nu er at finde på hylderne i detailhandel, til mindre ølproduktioner, som kun har kunne købes i en kort periode.

Derudover findes der i dag også mange mindre bryggerier, som specialiserer sig indenfor specialøl. At der findes så mange former for øl på markedet, og at der hermed også eksisterer mange konkurrenter på markedet, gør dette marked til et ’red-ocean’ marked.

Dette betyder at der findes mange produkter, der alle indgår i den samme kategori, hvilket her er kategorien; øl.

Væksten i bryggeribranchen er særdeles høj, hvis man kigger på produkter som økologisk øl, alkoholfri øl og special, hvorimod salget af normal konsument øl har været faldende.

Købsbehovet for øl er fysiske- og/eller det sociale behov i Maslows behovspyramide. Ift. købstypen af øl, vil det være vanekøb eller impulskøb da prisen generelt er ret lav, men kan også sommetider være et overvejelseskøb da specialøl kan være dyrere.

Dermed kan købsadfærdstypen pointeres som både at være rutinebetonet adfærd, i henhold til vanekøb, men også variationssøgende adfærd, da man ser en fornuftig mærkedifferentiering samt lav involveringsgrad.

Konkurrencen på markedet er meget hård, da de fire største producenter, Tuborg, Carlsberg, Heineken og Royal, står for hele 66,2% af det danske ølsalg.

Det er derfor meget svært at penetrere markedet, da alle markedslederne er rigtig store. Derfor skal nye indtrængere som mikrobryggerierne kunne differentiere sig, for at have en chance på markedet.

Dette gøres ved at producere mange specialøl, der appellerer til kunder der går lidt mere op i, hvad de drikker.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu