Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser det danske ølmarked. Inddrag bilag 1, 2 (video) og 3 samt figurerne i bilag 13, 14 og 15. Besvarelsen må maksimalt fylde 2400 anslag inklusiv mellemrum.
Opgave 2
Analyser 2-3 relevante faktorer i omverdenen, der påvirker virksomhederne på det danske marked for øl.
- Kunder
- Kulturelle forhold
Opgave 3
Analyser bryggeribranchens anvendelse af produktparameteren.
Opgave 4
Diskuter følgende udsagn
a. Bryggeriet Vestfyen kan bedst karakteriseres som markedsnicher på det danske ølmarked.
b. Private labels er en fordel for ølproducenterne.
Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for Bryggeriet Vestfyen på det danske ølmarked. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
Uddrag
Det danske ølmarked oplever en merkant udvikling de seneste par år. Mange nye bryggerier er kommet til de seneste år. i 2017 åbnede 30 nye bryggerier, hvilket gjorde at Danmark nu havde 197 bryggerier i 2017
Det er dog ikke ølsalget, som er steget. Danskerne køber den samme mængde som de gjorde i 2012. Udviklingen findes indenfor specialøl.
Markedet for specialøl er fra 2012 - 2017 steget fra en andel på 5% procent til 10 % , hvilket også afspejler det rekordår for nye øl på markedet. I alt blev 1622 nye øl introduceret på det danske marked.
---
Kunderne for de store bryggerier er grundlæggende detailkæder og restaurationer. Det vil sige de befinder sig på et B2B-markedet.
Hvis man kigger på forhandlingsstyrken hos Salling Group og Coop, så er den svag overfor Carlsberg og Royal Unibrew.
Det skyldes generelt at Carlsberg og Royal Unibrew er begge større virksomheder end Salling Group og Coop samt at Carlsberg og Royal Unibrew er en vigtig del af Salling Groups og Coops sortiment, da det er noget som tiltrækker kunder ind i butikken.
Tværtimod har supermarkederne en stor forhandlingsstyrke overfor mikrobryggerierne. Mange nye bryggerier er kommet til de seneste år og de vil gerne have solgt deres øl i supermarkederne, da det er en effektiv distributionskanal til at få eksponeret sin øl overfor flest mulige kunder.
På den måde kan de skabe potentielle kunder. Mikrobryggerierne er altså afhængige af at få plads på hylderne i et supermarked.