Brøndby IF | Erhvervscase | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Virksomhedsbeskrivelse 3
2. Metode 3
3. KSF 4
- 3. 1 Loyale fans 4
- 3.2 Fællesskab som værdi 4
- 3.3 Talentudvikling - Masterclass 5
- 3.4 DK´s mest eksponeret virksomhed 5
4. Udforinger i Virksomheder 6
- 4.1 Stort underskud 6
- 4. 1.1 Løsningsforslag 1: Investere i spillere i en tidlig alder 6
- 4.1.2 Positive konsekvenser 6
- 4.1.3 Negative konsekvenser 6
- 4.2 Restriktioner/corona og vedligeholdelse af fans 7
- 4.2.1 Løsningsforslag - sociale medier 7
-4.2.2 Positive konsekvenser 7
- 4.2.3 Negative konsekvenser 7
- 4.2.4 Løsningsforslag 2: Samarbejde med lokale klubber 7
- 4.2.5 Positive konsekvenser 8
- -4.2.6 Negative konsekvenser 8
5. Bilag 9
- 5.1 Bilag 1 (BMC) 9
- 5.2 Bilag 2 (Porters five forces) 12
- 5.3 Bilag 3 (Pestel-modellen) 14
- 5.4 Bilag 4 (Analyse af indtjeningsevnen) 16
- 5.5 Bilag 5 (TOWS) 18
6. Kilder 18
- 6. 1 Internettet 18
- 6.2 Bøger 19

Uddrag
1. Virksomhedsbeskrivelse
Brøndby Idrætsforening blev stiftet d. 3. december 1964, dette skete ved en sammensætning af Brøndbyøster og Brøndbyvester.

Brøndby IF var det første hold til at indføre fuldtidsprofessionelle spillere i Danmark, samt den første klub i Danmark og den anden klub i hele verden til at gøre Brøndby IF til en børsnoteret virksomhed.

Det er den mest eksponerede virksomhed og har omkring 359 partnere (Se Bilag 1 - BMC). Brøndby IF har stor fokus på det sociale, hvor de vil bringe mennesker sammen på tværs af alder, køn osv.

Dette er med til at gøre Brøndby IF til den klub i Danmark med den største fangruppe (Se Bilag 1- BMC). Siden stiftelsen af Brøndby IF har de vundet 10 danske mesterskaber.

De har en A-truppe som i øjeblikket ligger nr. 1 i superligaen og et kvindehold som ligger nr. 2 i kvindeligaen, derudover har de en masse ungdomshold.

Brøndby IF handler ikke kun om fodbold, de har både talentudvikling og lokaler til at holde div. events (Se Bilag 1 - BMC).

I 2013 var Brøndby IF tæt på at gå konkurs. Jan Bech Andersen, som er den største investor hos Brøndby IF, var nødt til at investere penge 2 gange på blot to måneder.

2. Metode
Denne opgave skrives i fagene Virksomhedsøkonomi og afsætning, da det er disse fag, som indgår i erhvervscase.

Overordnet skal vores analyse belyse virksomhedens udfordringer samt klargøre hvilke løsninger, der er mulige.

Til opgavens redegørende del placeres Brøndby IF i BMC-modellen. Denne model bruges bl.a. til at finde de kritiske succesfaktorer i virksomheden.

Til den analyserende del har vi gjort os overvejelser omkring hvilke modeller, som var mest hensigtsmæssige at bruge.

Vi har valgt ikke at gå i dybden med analysen af virksomhedens værdikæde, da den oftest benyttes til analyse af produktionsvirksomheder.

I stedet har vi valgt at gøre brug af `Porters five forces´, som bl.a. fortæller os noget om branchens konkurrencesituation.

Derudover laves en analyse af indtjeningsevnen, som skal give et billede af økonomien i virksomheden.

Økonomien i Brøndby IF er særdeles interessant for os at vide noget om, da den også kan vise os, hvilke udfordringer de har.

Til analyse af eksterne forhold, som påvirker virksomheden, benyttes PESTEL-Modellen. Denne model har formålet at undersøge forskellige forhold i virksomhedens omverden, der kan have indflydelse på virksomheden.

Vi bruger modellen til se om uafhængige forhold kan give Brøndby IF udfordringer. Som den sidste del af analysen laves en SWOT/TOWS-analyse.

Denne analyse skal klargøre, hvilke svagheder, muligheder, styrker og trusler der er i virksomheden. Dette er interessant for os, da det også giver et billede af virksomhedens udfordringer, samt hvordan det er muligt at løse dem.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu