Brøndby IF | Erhvervscase | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
VIRKSOMHEDSBESKRIVELSE 2
METODE 2
RESULTATER AF ANALYSER 3
KONKLUSION AF VÆRDIKÆDE 3
KONKLUSION AF OMVERDENSMODEL 3
KONKLUSION AF BMC 3
KONKLUSION AF PORTERS FIVE FORCES 3
KONKLUSION AF REGNSKABSANALYSE 4
KONKLUSION AF TOWS 4
KONKLUSION AF SWOT 4
KFS 4
UDFORDRINGER OG OVERORDNEDE HANDLINGSFORSLAG 5
UDFORDRING 1: UDNYTTELSE AF KAPACITET 5
LØSNINGSFORSLAG 1 TIL UDFORDRING 1 5
KONSEKVENSERNE AF LØSNINGSFORSLAG 1 6
KONSEKVENSBEREGNINGER AF LØSNINGSFORSLAG 1 6
LØSNINGSFORSLAG 2 TIL UDFORDRING 1 7
KONSEKVENS AF LØSNINGSFORSLAG 2 7
UDFORDRING 2: HØJE LØNOMKOSTNINGER 7
LØSNINGSFORSLAG 1 TIL UDFORDRING 2 7
KONSEKVENSER AF LØSNINGSFORSLAG 1 TIL UDFORDRING 2 7
LØSNINGSFORSLAG 2 TIL UDFORDRING 2 7
KONSEKVENSER AF LØSNINGSFORSLAG 2 TIL UDFORDRING 2 8
BILAG 9
BILAG 1 - VÆRDIKÆDE 9
BILAG 2 - OMVERDENSMODEL 10
BILAG 3 - BUSINESS MODEL CANVAS 11
BILAG 4 - PORTERS FIVE FORCES 12
BILAG 5 - REGNSKABSANALYSE 13
BILAG 6 - TOWS 15
BILAG 7 - SWOT 16
LITTERATURLISTE 16

Uddrag
I 1964 blev Brøndby Idrætsforening stiftet ved en association af to lokale fodboldklubber, Brøndby øster og Vester.

I sammenspil med at professionel fodbold kom tættere på Danmark, blev firmaet bag den professionelle klub, Brøndbyernes IF Fodbold stiftet.

Kort efter i 1987 blev Brøndby IF den første klub til at gå på børsen i Danmark, og anden klub på verdensplan der bliver børsnoteret.

Udover at være de første på børsen, indførte Brøndby som den første klub i Danmark fuldtidsprofessionel.

Siden hen har Brøndby IF haft stor succes på fodboldfronten, og siden deres første vundne mesterskab i 1980’erne har de efterfølgende vundet 10 danske mesterskaber.

Brøndby kan igen gå forrest med Danmarks største fangruppe, med et gennemsnit på ca. 15.000 egne fans på hjemmebane.

De mange tusinde fans er en del af Brøndbys fundament. På grundlaget af deres fans ønsker klubben at de skal være medejere, og har i dag omegnen af 24.000 aktionærer. Jan Beck Andersen sidder på 54% af aktierne.

Brøndby IF har deres største enkeltstående indtægtskilde i deres partnere og sponsere. Udover denne indtægtskilde, tjener virksomheden på kampdage; billetsalg, mad og drikke, merchandise og sæsonkort.

Deres indtægter gør virksomheden til både en servicevirksomhed og en detailvirksomhed, i og med de sælger oplevelser i form af deres fodbold, og fysiske produkter i form af deres merchandise osv.

---

Ud fra vores analysearbejde af Brøndby IF, har vi analyseret os frem til fire kritiske succesfaktorer, som er afgørende for virksomheden.

1. Resultater på fodboldfronten
Afgørende for Brøndby er at levere resultater på fodboldfronten. På det sidste har Brøndby ligget i top-5 stort set alle sæsoner

men for at finde et superliga-mesterskab skal vi helt tilbage til 2005. Brøndbys nederlag og særligt afbrænderen i 2018 mod Horsens, skaber ikke flere tilhængere blandt publikum.

2. Talentudvikling, masterclass
Endnu et af Brøndbys fokusområder er deres talentudviklings akademi. Brøndby har mange penge i udviklingen af egne spillere

for at spare på at hente spillere ind ude fra, til dels også det at tjene på at videresælge spillere. Akademiet Masterclass er for spillere der er på kontrakt og kan derfor leve af at fokusere fuldt på fodbolden.

For at spillere kan blive optaget er der krav om uddannelse ved siden af fodbolden, i så fald at de har noget at falde tilbage på.

Ud af en årgang på ca. 15, er det kun 5 spillere der får chancen på a-holdet, derfor er uddannelse et krav for de unge talenter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu