Brøndby IF | Erhvervscase | 10 i karakter

Virksomhedsbeskrivelse  

I 1964 blev Brøndby Idrætsforening stiftet ved en association af to lokale fodboldklubber, Brøndby øster og Vester. I sammenspil med at professionel fodbold kom tættere på Danmark, blev firmaet bag den professionelle klub, Brøndbyernes IF Fodbold stiftet.

Kort efter i 1987 blev Brøndby IF den første klub til at gå på børsen i Danmark, og anden klub på verdensplan der bliver børsnoteret.

Udover at være de første på børsen, indførte Brøndby som den første klub i Danmark fuldtidsprofessionel.

Siden hen har Brøndby IF haft stor succes på fodboldfronten, og siden deres første vundne mesterskab i 1980’erne har de efterfølgende vundet 10 danske mesterskaber.

Brøndby kan igen gå forrest med Danmarks største fangruppe, med et gennemsnit på ca. 15.000 egne fans på hjemmebane. De mange tusinde fans er en del af Brøndbys fundament.

På grundlaget af deres fans ønsker klubben at de skal være medejere, og har i dag omegnen af 24.000 aktionærer. Jan Beck Andersen sidder på 54% af aktierne.

Indholdsfortegnelse
VIRKSOMHEDSBESKRIVELSE 2

METODE 2

RESULTATER AF ANALYSER 3

KONKLUSION AF VÆRDIKÆDE 3
KONKLUSION AF OMVERDENSMODEL 3
KONKLUSION AF BMC 3
KONKLUSION AF PORTERS FIVE FORCES 3
KONKLUSION AF REGNSKABSANALYSE 4
KONKLUSION AF TOWS 4
KONKLUSION AF SWOT 4

KFS 4

UDFORDRINGER OG OVERORDNEDE HANDLINGSFORSLAG 5

UDFORDRING 1: UDNYTTELSE AF KAPACITET 5
LØSNINGSFORSLAG 1 TIL UDFORDRING 1 5
KONSEKVENSERNE AF LØSNINGSFORSLAG 1 6
KONSEKVENSBEREGNINGER AF LØSNINGSFORSLAG 1 6
LØSNINGSFORSLAG 2 TIL UDFORDRING 1 6
KONSEKVENS AF LØSNINGSFORSLAG 2 7
UDFORDRING 2: HØJE LØNOMKOSTNINGER 7
LØSNINGSFORSLAG 1 TIL UDFORDRING 2 7
KONSEKVENSER AF LØSNINGSFORSLAG 1 TIL UDFORDRING 2 7
LØSNINGSFORSLAG 2 TIL UDFORDRING 2 7
KONSEKVENSER AF LØSNINGSFORSLAG 2 TIL UDFORDRING 2 7

BILAG 9

BILAG 1 - VÆRDIKÆDE 9
BILAG 2 - OMVERDENSMODEL 10
BILAG 3 - BUSINESS MODEL CANVAS 11
BILAG 4 - PORTERS FIVE FORCES 12
BILAG 5 - REGNSKABSANALYSE 13
BILAG 6 - TOWS 15
BILAG 7 - SWOT 16
LITTERATURLISTE 16

Uddrag
2. Talentudvikling, masterclass
Endnu et af Brøndbys fokusområder er deres talentudviklings akademi. Brøndby har mange penge i udviklingen af egne spillere, for at spare på at hente spillere ind ude fra, til dels også det at tjene på at videresælge spillere.

Akademiet Masterclass er for spillere der er på kontrakt og kan derfor leve af at fokusere fuldt på fodbolden.

For at spillere kan blive optaget er der krav om uddannelse ved siden af fodbolden, i så fald at de har noget at falde tilbage på. Ud af en årgang på ca. 15, er det kun 5 spillere der får chancen på a-holdet, derfor er uddannelse et krav for de unge talenter.

3. Merchandise
Merchandise spiller en rolle for Brøndby som helhed. Brøndbys nære forhold til deres fans, skyldes f.eks. deres fordel i en fanshop beliggende på stadionet.

Det fordelagtige i placeringen gør at deres fans har lettilgængelighed til at købe merchandise og ikke mindst møde spillerne på kampdage mm. Årligt udkommer der nye designede spillersæt og produkter der gør det attraktivt for fans at købe mere nyt merch.

De sportslige præsentationer fra Brøndby er en indikator til hvor meget de sælger. En god stime af flotte resultater og sejre, skaber god omtale og hermed vil salget ofte stige.

Merchandise har af effekt at skabe et velkendt image og ikke mindst reklamere for Brøndby, ved at dele af befolkningen bærer deres merchandise i dagligdagen.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu