Bredbåndsmarkedet i Danmark | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1: Redegørelse af bredbåndsmarkedet i Danmark.
Opgave 2: Hvad er konkurrencesituationen på bredbåndsmarkedet i Danmark?
- Leverandørens forhandlingsstyrke:
- Kundernes forhandlingsstyrke:
- Truslen fra potentielle indtrængere:
- Truslen fra substituerende produkter:
- Konkurrencesituationen:
Opgave 3: Analyse af Yousee´s brug af marketingsmixet.
- Personale:
- Promotion:
- Physical evidence:
Opgave 4: Diskussion af følgende udsagn:
A) Virksomheden Waoo benytter sig af konkurrencestrategien ”fokuseret differentiering”.
B) Horisontal integration er en fordel for TDC
C) TDC’s lancering af YouTv kan betegnes som et spørgsmålstegn i Boston-modellen
Opgave 5: Udfordringer i TDC, med henblik på mulige løsninger af den valgte udfordring:

Uddrag
Bredbåndsmarkedet i Danmark er ledt af forskellige udbydere. Her i blandt er der klart en markedsleder i bredbåndsmarkedet som er TDC med en markedsandel på 50,4 % i år 2018 og en kundebase på 1.2 millioner.

En af grundene til TDC er konkurrencedygtige på bredbåndsmarkedet i Danmark er, at de har sættet sig på bredbåndkabler i flere områder i landet, hvilket vil sige at konkurrencen er på et minimum og de kan prissætte deres produkt højere.

Det vil sige i de områder kan danskere kun vælge udbyder fra den infrastrukturejer, som er i området. Det ses i dette citat ”TDC og elselskaberne, som tilsammen ejer stort set alle bredbåndskabler i landet, har sat sig på hvert deres område i landet.

TDC og elselskaberne fra Fibia har fundet hver deres højborg, hvorfra de holder konkurrencen nede på et minimum” . Citatet viser, en af TDC´s strategier for at opretholde deres status som markedsleder.

Markedsudfordreren er SE/Stofa med en kundebase på 329.288 forbrugere og en markedsandel på 13% i 2018. Stofa som er ejet af et elselskab, har elselskaber brugt 16 mia. Kr. I at grave fibernet.

---

Der kan argumenteres for at truslen for potentielle indtrængere er både høj og lav i bredbåndsmarkedet. Fibernettet er en ny og hurtigere teknologi, som er med til at øge konkurrencen på bredbåndsmarkedet.

For eksempel har Fibia som er ejet af to energiselskaber, åbnet så andre konkurrenter kan yde deres produkter til deres selskabs kunder.

Det vil sige, at indgangsbarrieren er lav, da man som konkurrent kan få en nem adgang via. Fibia. Det ses i dette citat ”Men blandt landets største spiller for fibernet

Fibia, der er ejet af energiselskaberne Seas-NVE og NRGi, har lige åbnet sit fibernet op, så konkurrenter kan tilbyde deres produkter til selskabets kunder” .

Citatet viser, at indgangsbarrieren for potentielle indtrængere er lav, da man som konkurrent kan tilbyde ens produkter til selskabets kunder.

Fibia yder konkurrencen endnu mere, ved at lade selskaber leje sig på deres fibernet og samtidigt konkurrere med elselskabernes egne tilbud og bredbånd.

Det betød at Fastspeed og Boxer var en ny konkurrent i markedet og øgede konkurrencen på priserne. Nu har Telia indgået en aftale på Fibias fibernet, som gør dem endnu mere konkurrencedygtige, samt øger konkurrencen på markedet.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu