Boghandlerbranchen | Analyse | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Redegør kort for bøger

Opgave 2
Analyser baggrunden for udviklingen i markedet for bøger med udgangspunkt i omverdensmodellen.

Opgave 3
Analyser købsadfærden ved køb af bøger - opstil selv forudsætninger.

Opgave 4
Diskuter kort følgende udsagn:
a: der er høje indtrængningsbarriere på markedet for bøger
b: hvis boghandlerbranchen laver en markedsanalyse der afdækker forbrugerens købsadfærd, er den kvantitativ.
c: bog og ide anvender differentiering som kundens konkurrencestrategi
d: ud fra materialet, er det tydeligt at bog og ide skal satse mere på e-handel

Opgave 5
Identificer en væsentlig udfordring for boghandlerbranchen. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring med udgangspunkt i strategi.

Uddrag
Den ellers stolte og velfungerende branche, bogbranchen, har i de seneste år oplevet et gevaldigt fald. Dette ved vi efter de sekundære datakilder, vi er blevet oplyst om.

Det voldsomme fald skyldes blandt andet, at kunder nu i stedet går til E-handel såsom bøger og aviser online. Her er tallet steget fra ca. 32 mia. kr. i 2009, til 73,7 mia. kr. i 20014.

Kundernes vaner ændrer sig i løbet af år og generationer, derfor er det vigtig for boghandlerbranchen, at de følger med i udviklingen

hvis de fysiske bøger ikke skal udryddes helt. Dette har også gjort, at nogle fysiske butikker, nu også vælger at satse på e-handel.

Opbruddet i bogbranche skyldes dannelsen, af de forskellige internetaktører, såsom Amazon. Platformen Amazon omtales i daglig tale

som værende den kendte internethandelsvirksomhed, med et astronomisk sortiment. Oprindeligt startede Amazon som en internetboghandel

hvilket blandt andet kan have kickstartet hele fænomenet med e-bøger. Bare på et år, 2014-2015, er der sket en fordobling af downloads på e-bøger.

De digitale sider stævnes i dag for at nedbryde kulturen omkring boghandling. De bliver beskyldt for de dalene tal, samt udryddelsen af bogkulturen.

Selvom de stævnes, er det stadig de internetbaserede platforme som bliver benyttet mest, og stigningen i udviklingen ser ikke ud til at blive brudt foreløbigt.

---

Bogmarkedets udvikling har været markant faldende i løbet af de senest år. For blot 40 år siden talte boghandlerforeningen 671 medlemmer, hvoraf over halvdelen er faldet fra.

I 2016 valgte foreningen igen at tælle medlemmerne, og det blev til sølle 261 medlemmer. Der er dog kommet et stigende salg hos internetboghandlere, med omkring 24,4%.

Dette tal er noteret fra år 2014 til år 2017. Vi vil med hjælp af omverdensmodellen finde ud af, hvad denne udvikling skyldes, og hvorfor der har været en enorm stigning hos internetboghandlere.

Hvis vi kigger lidt nærmere på omverdensmodellen, har vi i virksomhedens afhængigheds omverden, Bog & Idés konkurrenter.

De er hele tiden afhængige af, hvad deres konkurrenter gør. Hvis, eksempelvis Arnold Busck, sætter en “Flænge i Himlen” ned til 200 kr. i stedet for 250 kr.

så er Bog & Idé også nødsaget til at sænke prisen på den samme bog, for at kunne følge med på markedet.

På den måde er virksomhederne afhængige af deres konkurrenter. Ligeledes spiller kunderne en stor rolle for virksomheden.

Det kræves, at man er hjælpsom, imødekommende og service-minded, overfor sine kunder, og dermed giver dem et godt indtryk, når de kommer ind i boghandleren.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu