Bog og idé | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser kort virksomheden Bog & idé.
2. Analyser Bog & idés omverdens forhold.
- Uafhængig omverden
- Politik og lovgivning:
- Økonomi:
- Demografi:
- Kultur:
- Teknologi:
- Miljø:
- Massemedier:
- Internationalt miljø:
- Afhængig omverden
- Kunder:
- Konkurrenter:
- Mellemhandlere:
- Leverandører:
3. Analyser købsadfærden for køb af bøger.
- Sociale forhold:
- Personlige forhold:
- Psykologiske forhold:
- Købsroller:
- Købsadfærdstyper:
- Beslutningsprocessen:

Uddrag
Virksomheden, bog og idé, er en handels- og detailvirksomhed, da de selv indkøber og videresælger produkter fra deres leverandører. Det er derfor ikke en produktionsvirksomhed, da de ikke selv producerer deres varer.

Jeg mener, at Bog og ide benytter en blanding mellem virksomhedskoncepterne, markedsføringskonceptet og salgskonceptet. I markedsføringskonceptet indgår det, at man har med fokus at opnå fortjeneste ved at tilgodese kunders behov og ønsker.

Det medfører, at udviklingen af produkter skal tage udgangspunkt i kunders behov og ønsker. Virksomheden benytter bl.a. YouTube og sociale medier, som en blødere markedsføring, for at ramme et bredere segment, og i højtider har de Tv-reklamer, som skal fremme salg på kort sigt.

Ift. virksomhedens brug af salgskonceptet, kan man se, at deres hjemmeside har til formål at fremme salg - det første, man som forbruger, får øje på, på hjemmesiden, er ”Køb nu” ”Forudbestil her”, osv., som kan ses på nedenstående billede.

---

Bog og Ide kan både blive påvirket positivt og negativt ved et lands demografi. Lad os antage, at 65% af Danmarks befolkning var mellem 10-20 år, ville det gå ud over bog og idés forretning, i det at deres primære målgruppe er ældre mellem 40-59 år.

I denne situation ville Bog og Ide dog kunne ændre sit valg af markedsføring, og målsætte den mod den yngre målgruppe i stedet. Demografien kan derfor være belæg for, hvordan forretningen skal vælge at markedsføre og sælge deres produkter.

Bog og ide kan med fordel markedsføre et relativt bredt sortiment af produkter, da procentdelen ift. alder er nogenlunde lige fordelt ud over hele landet.

Forskellige produkter i forretningen kan derfor ramme en stor og bred målgruppe Danmarks befolkningstal er steget med omtrent 14% i de seneste 30 år, hvilket kun påvirker kæden positivt.

Kultur:
I Danmark har vi en stærk kultur inden for hygge og samvær. Kulturen i Danmark kan påvirke Bog og Ide ved deres måde at markedsføre på, og hvilket produkter de skal sætte på hylderne.

Bøger er ofte et bindings- og samlepunkt for den ældre målgruppe, hvilket for dem skaber en form for hygge. Bogkæden kan blive påvirket, hvis ”normen”, altså kulturen, ændres.

Som vi allerede ser nu, er den fysiske boghandel på vej hen i skyggen, og E-handel er i konstant vækst - det fjerner den fysiske mulighed for den såkaldte hygge, og på den måde er Bog og Ide faktisk selv med til, at sætte et præg- og ændre bogkulturen i Danmark.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu