Bog og Ide | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser kort virksomheden Bog & idé.
- Omverdensmodellen
- Afhængige omverden
- Leverandører
- Mellemhandlere
- Konkurrenter
- Kunder
- Uafhængige omverden
- Politik- og Lovgivningsmæssige forhold
- Økonomiske forhold
- Demografiske forhold
- Sociale og kulturelle forhold
- Teknologiske forhold
- Miljømæssige forhold
- Interesseorganisationer og massemedier
- Internationalt miljø
3. Analyser købsadfærden for køb af bøger.
- Konsumentenhed
- Segmenteringskriterier
- Køn
- Alder
- Familiesammensætning
- Indkomst
- Brugerstatus
- Livsstil
- Målgruppe
- Købsbeslutningsprocessen
- Problemerkendelse
- Købsadfærdstype
- Informationssøgning
- Markedsføringsmæssige konsekvenser
- Vurdering af alternativer
- Købsbeslutning
- Efterkøbsadfærd
- Initiativtager
- Influent
- Beslutningstager
- Disponent
- Konsument

Uddrag
Bog og Idé er en detail virksomhed som befinder sig på B2C markedet. Bog og Idé benytter markedsføringskonceptet da de fokuserer på at skabe overskud gennem glade kunde.

Bog og Idé er en frivillig kæde hvilket betyder de enkelte butikker er eget af privatpersoner, noget som fast food kæden McDonalds også benytter sig af på sine danske restauranter.

Bog og Idé er en kæde som kun befinder sig på det danske marked, hvor de har 98 butikker. I deres 98 butikker skaber de deres primære omsætning gennem salg af bøger, papir og skriveartikler.

Bog og Idé har været på det danske marked siden 1969 men blev i 1998 delt op i 2 selvstændige kæder.

Deres mission er ”at give forbrugerne markedets bedste oplevelser via rådgivning og et bredt sortiment inden for bøger, kontor og trends.” og deres slogan er ”Vitaminer til hovedet”.

For Bog og Idé er det kunderne i centrum hvor de går meget op i at skabe et godt og sundt miljø hvor kunderne kan føle sig trygge.

Målgruppen for bog og Idé er kreative eller bog glade mennesker og i 2019 omsatte Bog og Idé for ca. 1 mia. kr.

---

Politik- og Lovgivningsmæssige forhold
Bog og Idé kan ikke helt selv styre hvordan de må sælge deres produkter og hvordan de må behandle deres ansatte

der er nemlig nogle retningslinjer de skal følge. Som detailbutik er der en masse love som skal overholdes, de kunne f.eks. være, ordentlige arbejdsforhold eller lønkravene.

Derudover er der også nogle markedsføringsmæssige love de skal følge. Bog og Idé bruger rigtigt mange penge på markedsføring hvor de sender over 12 millioner tilbudsaviser ud årligt.

Det er som sådan er ikke ulovligt de skal bare passe på de ikke vildleder eller snyder kunderne i deres markedsføring.

Bog og Idé skal som virksomhed være ekstra opmærksom på dette da en overtrædelse ville være fatal. Så Bog og Idé kan som virksomhed ikke ændre på loven, men den skal bare overholdes.

Økonomiske forhold
Her under Coronakrisen lider virksomhederne, det gør de fordi de ikke omsætter for det samme som de gjorde før.

Det har resulteret i flere virksomheder har fyret medarbejdere og nogle er gået konkurs. Bog og Idé kan som virksomhed ikke styre hvordan økonomien går i landet og derfor bliver de nød rette sig ind efter den.

Økonomien behøver ikke kun at påvirke Bog og Idé negativt. Hvis danskernes indkomst steg markant, ville det betyde det at vi danskere har flere penge mellem hænderne.

Det kan Bog og Idé udnytte og på den måde hæve priserne for få en større omsætning. Derfor er det vigtigt at man som virksomhed følger med resten af økonomien, hvor man kunne prøve forebygger en krise som den vi er i nu.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu