Bog og Ide | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Karakteriser kort virksomheden Bog & Ide…………………1
- Konklusion af karakterisering af Bog & Ide…………………..2
Opgave 2 – Analyser Bog & Ides omverdensforhold................................. 2
- Konklusion af analyse af Bog & Ides omverdensforhold………..3
- Litteraturliste.................................................................................................. 3
- Bilag................................................................................................................4

Uddrag
For at karakterisere virksomheden Bog & Ide har jeg haft fokus på fagbegreber såsom ejerforhold, virksomhedstype, vision, mission og kompetencer, hvilket giver en grundlæggende forståelse af virksomheden.

Bog & Idé er boghandlerkæde med hovedkontor i Horsens. Bog & Ide er en handelsvirksomhed, som har fokus på kundernes ønsker og behov for bøger, forskellige kontorartikler mm.

Kæden startede som Bogpa i 1969, hvor de efterfølgende er blevet en frivillig kæde og samlet Bog & Idé samt Bøger & papir. Bog & Ide er blevet købt af Indeks Retail A/S.

Indeks Retail A/S er indehaver af BOGhandleren, Legekæden samt Bøger & papir. Bog & Ide har i dag flere end 90 butikker og med en årlig omsætning på 800 mio. kr. og er Danmarks største boghandlerkæde.

Bog & Ide er en boghandlerkæde som primært sælger bøger og har et større sortiment af kontorartikler, skoletasker, blyanter

bøger mm. 50 % af omsætningen er bøger, mens 40 % er papir og skriveartikler og de sidste 10 % udgør hobbyartikler/ Kreativt legetøj(Casemateriale).

---

I den afhængige omverden handler det om de interessenter, der løbende er i kontakt med virksomheden.

Virksomheden kan påvirke aktørerne direkte eller indirekte gennem disse fire fra den afhængige omverden. f.eks kan en kunde påvirke virksomheden og omvendt.

Se bilag 1 for model(omverdensmodellen)
Bog & Ides konkurrenter har en stor betydning, som er væsentligt for virksomheden derfor kigger man nærmere på branchen.

Overordnet set er der mange forskellige konkurrenter, som differentierer sig anderledes. Det har derfor en betydning for Bog & ides målgruppe

for at sikre et overskud i fremtiden. Derudover skal Bog & Ide være opmærksomme på de tætteste konkurrenter såsom supermarkeder - hvilke bøger udbyder de og til hvilken pris.

Bog & Ide skulle gerne have det bredeste sortiment. En faktor for Bog & Ide er at have bestseller bøger, da dette er med til at drive væksten i bogmarkedet, mod den hårde konkurrence med supermarkederne.

Derfor er Bog & Ide afhængige af deres brede sortiment. Bog & Ides konkurrenter på internettet er Amazon.com og CDON.com. Derudover har Bog & Ide den store spiller som Saxo.com, som er Danmarks største e-handel med bøger.

Bog & Ides leverandør kunne være Gyldendal, som procedure bøger i større omfang.“Kædekontoret har én fast ugelevering og mulighed for hasteordre med maksimalt to dages leveringstid til butikkerne.

Ved hasteordre er det butikken, som betaler for levering og fragt.” Det citat tager udgangspunkt i deres leveringstid, som leverandører bringer til butikken.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu