Bodum | Tværgående case | Afsætning

Indholdsfortegnelse
1. Lav en kort virksomhedskarakteristik af virksomheden Bodum.

2. Analyser hvilke eksportmotiver der især har været gældende for Bodums internationalisering.

3. Diskuter følgende udsagn:
• Der er tale om line-extension når Bodum vælger at tage nye produktkategorier ind i sortiment.
• En stor fordel for Bodum ved at etablere et salgsdatterselskab på et marked er, at virksomheden får kontrol over deres promotion på markedet.

4. Identificér en væsentlig udfordring for Bodums fremtidige vækstplaner. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Produktionsvirksomheden, Bodum, blev grundlagt i 1944 af iværksætteren Peter Bodum, dog ejes virksomheden i dag af hans børn, Pia og Jørgen Bodum.

Den familieejet virksomhed udvikler, designer, producerer og sælger hverdagsprodukter til køkkenet, som fx tekander og stempelkander, og omsætter med mere end 1 mia. om året.

De har fokus på, at deres kunder har råd til, og deres produkter er bæredygtige. Her sørger de for at være bedre end deres konkurrenter, som bl.a. er Stelton, Meny og Evasolo.

Det gør de ved at have styr på prisen og bæredygtigheden. Virksomheden har sit hovedkontor i Schweiz, hvor også designafdelingen befinder sig.

Der er ca. 15-18 designere ansat, som er med til at udvikle og designe nye produkter til virksomheden.

Bodum har butikker i mange forskellige storbyer, som er Paris, København, Zürich, Tokyo og New York.

Dog sælger de ikke kun deres produkter i disse butikker, men også i selvstændige afdelinger, stormagasiner samt deres webshop.

De har udvidet meget siden virksomheden blev opfundet, de er nemlig blevet meget mere elektroniske og har fået flere husholdningsapparater.

De bliver ved med at udvikle, og sætter meget fokus på, at deres sortiment tilpasses løbende. I 2003 overtog Ordning & Reda Bodum.

Ordning & Reda er en virksomhed, som er en svensk kæde, der drives som en franchisekæde, hvor deres sortiment dækker over notesbøger, kalendere, kort, fotoalbums, papirvarer

kuglepenne, æsker, tasker og andet tilbehør. De har butikker i 15 forskellige lande, som indebærer shops-in-shops i nogle af Bodums butikker.

Virksomhedens hovedprodukt er deres stempelkande, som har 30% af omsætningen. De har dog de seneste år satset meget på produktudvikling for at sikre sig et bredere salg

dette ses bl.a., når Jørgen Bodum siger: ”Om to år forventer jeg, at omsætningen er fordoblet. Der er mange nye butikker på vej, og samtidig har vi introduceret nye produkter, som er slået godt igennem.”

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu